Bort med A-traktorer från vägarna

Debatt8 november 2024 kl 02.2667

Varje gång jag är ute på en väg som har en hastighetsgräns på över 40 km/h finns det inget mer irriterande än att hamna bakom en A-traktor. Allt för ofta händer det att förarna till dessa fordon vägrar samspela i trafiken och förenkla möjligheten att köra om. Inte bara det, om man kommer runt en kurva eller ut från en korsning innebär det att man måste tvärnita för att inte köra in i dem. Dessa fordon utgör en stor fara inte bara för en själv, men också för de som kör själva A-traktorerna. Jag anser att det är dags att fråga sig om de över huvud taget ska få finnas kvar i trafiken.

A-traktorer är ombyggda bilar som maximalt kan gå i 30 km/h är ett fordon många ofta möter i trafiken. Ursprungligen uppfanns de för att lösa en brist på traktorer under andra världskriget. Nu har det behovet försvunnit och istället används A-traktorer som transportmedel idag bland ungdomar. Ett problem med A-traktorer är att förarna blir utbildade för att ta AM-kort, vilket innebär att de får köra Klass 1 mopeder samt A-traktor. Dilemmat är att de lär sig hur de ska köra en moped, inte en bil. I en studie från VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) kom forskare fram till att utbildningen måste förändras för att vara mer anpassad efter fordon med fyra hjul. Den uppenbart förhöjda risken för olyckor sker konsekvent eftersom det saknas viktig kunskap om hur en bil ska användas.

A-traktorer används främst på landsbygden, och det är också där majoriteten av olyckorna sker. Olyckorna beror på bland annat att A-traktorernas hastighetsspärr är lätt att kringgå, då det inte behövs någon professionell mekaniker för att trimma fordonet, utan det räcker med att ta hjälp av internet. Till exempel hamnade polisen i oktober 2023 i en jakt på en trimmad A-traktor i Hässleholm. I A-traktorn satt det sju personer varav fem behövde föras till sjukhus efter att traktorn kört in i en mur.

Ett ytterligare problem är att det vanligt förekommer köer bakom A-traktorer när de kör på landsvägar och mindre vägar, där hastigheten är över 30 km/h. Detta skapar frustration hos förarna och kan leda till aggressivt och potentiellt farligt körande hos bilister som ska köra om dem. Detta har jag personligen upplevt otaliga gånger. Att hamna bakom en A-traktor innebär nästan garanterat att jag kommer sent dit jag ska, eftersom att det inte finns någon ställe där jag kan utföra en omkörning som inte är farlig. 

Kanske borde hastighetsgränsen för A-traktorer höjas till 45 km/h så att de går lika snabbt som en Klass 1 moped. Detta skulle logiskt sätt kunna minska irritationen och osäkerheten kring dessa fordon. Jag ser dock istället framför mig motsatsen, att det skulle bli mindre säkert. Detta bygger jag på vad som nämnts tidigare. De unga förarna saknar kunskap om hur ett fyrhjuligt fordon ska hanteras. Lägg till det en höjning av hastighetsgränsen, och jag skulle anta att utfallet tvärtom blir fler trafikolyckor med grövre skador.

A-traktorer har idag överskridit sitt ursprungliga användningsområde. Det är både en källa till olyckor och irritation. A-traktorerna körs av oerfarna personer som är utbildade för att köra ett helt annat typ av fordon. Dessutom är det för lätt att trimma fordonet. Därför vill jag att de ska tas bort från vägarna.

Fredrik Nordström, Brevik

Kommentarer

  1. Hej.Ett litet svar på ditt problem med A-Traktorer.
    Detta är mycket bra transport medel för dagens ungdomar med allt dom skall gör med sin fritid. Håller med om det skulle behöva en annan uppkörning för ett AM kort. Mång av ungdomarna sköter sig väldigt bra på vägarna
    Det stora problemet är att folk inte kör om när tillfälle ges har själv erfarenhet av detta.
    MEN DETTA MED A-TRAKTORER ÄR HELT
    Och HÅLLET ETT FÖRÄLDRA ANSVAR.

    1. jag är inte pk. Vill bara vara lite dryg. Men med en omkörning skulle du förmodligen bryta mot lagen pga hastighet.

      1. Dom är otroligt irriterande för oss som kör tunga fordon. Det är inte bara att köra om. Det tar tid att komma upp i fart. Och ungdomarna hjälper sällan till. Nä, bort med A-traktorer från vägarna.

    2. Helt rätt dessa fordon körs utav outbildade förare . De har ingen utbildning på 4 hjuliga fordon samtidigt som dessa A-traktorer är mycket lätt att trimma med hjälp av telefon bland annat .
      Dessa fordon behövs ej på vägar med en övre hastighetsgräns på över 40 Km/h .
      Stäng detta projekt ta bort dem ifrån vägarna annars låt dem ploga på åkrarna där de verkligen hör hemma det är mitt svar på användandet av ett fordon som egentligen inte behövs .
      Jag tycker däremot att låt dessa ungdomar ta körkort för personbil vid 16 års ålder och då givetvis 4 hjuligt fordon inte moped eller kk för motorcykel , körkort skall utfärdas för den typ av fordon som skall framföras ej annat fordon

      1. A-traktorer kom till på 1950-talet när man kapade och kortade av en lastbil och tog bort flaket. Dessa förkortade lastbilar användes till att bogsera andra fordon som lastbil eller personbil! Sådana kapade lastbilar finns inte idag utan istället kapade personbilarr till ungdomar utan riktigt körkort och istället ett enkelt mopedkort!

  2. Jag tycker som a-trakor förare att all bilar i trafiken konstant hotar a-trakorerna med att köra för nära och köra om på väldigt olämpliga sätt och platser och visa gester med händerna bland annat. Idag till skolan var jag nästan på att bli på körd av en last bil som körde om och på vägen, hem så kommer e bil från mötande trafik och vejar ut framför mig så ja håller på att köra av vägen och ni pratar om att vi ska samspela. bara för att vi inte får köra över 30 tycker inte jag att de ska vara lämpligt att göras gester och visa upp att a-traktorer borde vara rädda
    I trafiken. ni blir arga när vi kör för fort ni blir arga kör de går förlångsamt hur vill ni egentligen Ha de? Visst vi kanske kör långsamt men vi får inte köra snabbare istället kan ni som håller på så här planera era resor bättre tex åka tidigare så ni inte behöver göra stress fulla omkörningar!

  3. Tycker det är ett bra färdmedel för ungdomar som bor på landet och säkrare än moped .Däremot är dom alldeles för otydliga i trafiken .varnings triangeln är alldeles för otydliga på många då dom inte syns om det ligger en bil bakom traktorn. Hade velat ha gult roterande ljus på alla a-traktorer som det är på alla arbetsfordon och ska vara tända vid färd på allmän väg. Då skulle dom synas på långt håll .

    1. Äntligen ett vettigt svar. Håller helt med att dem skulle ha något som syns att det är ett sådant fordon. Dem kanske även skulle lära ut på bilskolan att man försöker vara vänlig i trafiken och släppa fram när man får en lång kö bakom sig. Dem som sitter och skriver bort med dem det är för att dem inte kan gasa på som vanligt för det hörs att dem bara är irriterade

  4. Ja bort med alla a-traktorer. Lidingö är inte så stort att man behöver det. Det räcker gott och väl med mopeder. När det är kallt så får mamma eller pappa skjutsa dem, klä sig varmt på mopeden, buss, cykel, tåg eller en promenad skadar inte. Det är även irriterande när folk inte kör om a-traktorer och skapar långa tåg på vägarna. Bussen fastnar oxå bakom dem så man missar byten. Nä, onödigt snobberi i mina ögon. A-traktorer är för vischan och det är inte Lidingö.

    1. Jag är lastbilschaufför och råkar ut för A-traktorer dagligen runt om i Sverige och helt ärligt så är dom flesta chaufförer av A-traktorer mycket bättre i trafiken än vanliga bilister och dom flesta av A-traktor chaufförerna kör åt sidan på parkeringar och busshållplatser så fort dom kan när det kommer bilar lastbilar bussar och andra fordon som går i högre hastighet än 30-35 kilometer i timmen och dom har lika mycket rätt att transportera sig i sol vind regn snö och storm som vi har… jag håller med om att dom inte skall få fortsätta att ta körkort för moped och nästa sekund sätta sig i ett större fordon med mer än 2 hjul utan att dom skall vara tvungna att ta körlektioner och göra uppkörning med och för A-traktorn och att föräldrarna skall vara mer observanta på sina barn i trafiken och även ta och åka med sitt/sina barn i A-traktorn och se hur dom kör och ge dom råd och restriktioner om trafiken och säkerhet både när dom åker med och hemma… jag har åkt med min dotter i A-traktorn flera gånger och även stått en bit ifrån vägen och hållet koll på hur hon kör och beter sig flertalet gånger för att jag bryr mig om mina barns säkerhet och älskar dom och jag har inget att klaga på vad det anbelangar henne och dom flesta andra som kör A-traktor men däremot idioter i trafiken som har b körkort och även högre behörigheter skulle fan inte ens få ha månadskort till buss och tåg så jävla dumma korkade och farliga dom är i trafiken och vi som har barn som kör A-traktorer har barn som kommer vara mycket mer kompetenta klokare bättre säkrare och kommer att hamycket mer erfarenhet i trafiken när dom tar bil körkortet så sort plus och tacksamhet till er i trafiken att ni har respekt och visar hänsyn ute på vägarna och kör in till kanten när ni kan och behöver!!!!!

  5. Skribenten menar m a o att exempelvis cyklister gående och barnvagnar också är en fara.
    Kanske det är skribenten som borde ifrågasättas om hen är lämplig att inneha körkort?

    1. Det blir bra. Vill gärna se ungdomar komma utflygande genom vindrutan då 99.99% inte använder bilbälte då det inte är krav på det. Om det är mellan att höja till 50km/h eller förbjuda a-traktor helt så är jag för förbud.
      Moped funkade utmärkt när jag va 15-17år och om vädret va väldigt uselt så fanns bussen.
      Dom a-traktorer jag sett på vägen är mer ofta en inte fulla med ungdomar som lyssnar på dunkade musik, mobiler i handen och har allmänt dålig uppsikt i trafiken. Låter vi dom köra i 50 så kommer vi ha väldigt många allvarligt skadade eller döda ungdomar.
      Om det ska höjas till 50 så ska dom också ta ett riktigt B körkort. Om dom ska få köra fortare så ska dom ha exakt samma utbildning som alla andra har varit tvungen att ta
      Låt dom ta ett begränsat B körkort som låter dom köra en a-traktor i 50km/h tills dom fyller 18. Då får dom ta en uppkörning(kraftigt rabatterat) i en vanlig bil för att ta bort begränsningen i deras körkort.

  6. Sluta gnäll på a-traktorerna. Finns lika många vanlig bilister som inte i heller skulle varit på vägarna. Varje dag får jag bromsa på motorvägen för att en bilist kör 70 – 80 km och har telefonen i handen.

  7. Jag tycker nog att man som bilist o vuxen människa inte borde bli ireterad på en sån bagatell . Är själv gammal ”epa”ägar . Mina barn har också haft ”epor”, även mina barnbarn . Det är ju ett förträffligt fortskaffsningsmedel . Vi bor ju på landet , så det finns ju inte alls kollektivtrafik att välja . Så tagga ner o låt ungdomarna åka i sina fordom . /Lars

    1. Jag gillar atraltorer men inte att dom som kör inte stannar till på parkeringsplatser o släpper om . Hamnade efter atraltor bil med släp en buss och 3+4bilar då är det Lätt att bli irriterad när man legat efter i 30km i 3+4 mil o inget har hänt .På den sträckan har vi kört förbi 4-5korsningar 2-3parkeringar men tillräckligt med möte så inga chanser för buss eller bil med släp att köra om. 80km/h väg

  8. Herregud nu var det gnälligt, klart ungdomarna ska ha lika mycket rätt som andra att vistas på vägarna och ta sig runt. Sen att det är lätt att kringgå går ju att diskutera, ska vi förbjuda mopeder och elsparkcyklar också? Precis lika enkelt med dom. Ne ta och ta en titt på dig själv om du har så himla bråttom att ta dig fram, alla har vi vart ungdomar någongång och nu är deras tur. Låt dom ha den gemenskapen och möjligheten, sen kan ja tycka att A-traktorn ska få gå i 45 minst som mopedbilarna där kan vi snacka om dödsfällor. Låter mest som en väldigt bitter typ som inte håller hastigheten i kurvor själv om du håller på att krocka med dom

    1. Jag håller oxå med dig till 100 procent! Skribenten verkar vara en lätt irriterad förare som eventuellt utgör en viss trafikfara själv. Nä jag tycker att dom flesta av ungdomarna sköter sig väldigt bra i trafiken trots allt.

    2. Det är inte nått gnäll utan helt korrekt att dom är okunniga och livsfarliga ute på vägarna, som yresschauför ser jag varje dag ungdomar utan nån form av trafikvett köra omkring och irritera all trafik!, t.o.m på e:4an kör dom…va faan har dom där att göra??..låt dom få köra på vägar där det är max 40 km/ h….inte på 90 vägar, helt vansinnigt!/ Tomas

  9. Surgubbe! Jag är 59 år och hade själv A traktor när jag var 16-17 år ..det var den roligaste tiden i livet och man lärde sig skruva o meka och hur en bil fungerar.
    Dom som klagar nu är säkert bra mycket sämre bilförare än dom som kört a traktor när det är dags för bilkörkort och dom flesta kan inte ens skruva en skruv själv.sluta klaga på ungdomarna ..du var säkert inte nå bättre själv i den åldern

  10. Håller med. Bort med dessa otyg och störande av trafiken. Dom kan åka moped som dom har körkort för. Det dög åt oss andra innan man fick ta körkort.

  11. Inget annat land har mig veterligen dylika fordon. Vansinne att inte dessa totalförbjudits. En traktor i 30km/h på en väg skall vara just en sådan. Inte ett transportfordon för ungdomar.

  12. Fredrik Nordström om du så gärna vill att a traktorer skall förbjudas för de stoppar upp i trafiken så borde du tänka om lite. Då skall även lastbilar, maskiner till vägarbeten, släpkärror, husvagnar, cyklar, mopeder, böndernas redskap mm. Inget som går under 120 skall då få vara i trafiken, samt så måste alla fordon vara utrustade med automatisk gas så att de inte håller under hastigheten. Inte ens polis, ambulans och brandkår skall få stoppa upp trafiken vid en olycka isåfall….

    En a traktor skyddar personen mycket bättre än en mopedbil eller moped vid en eventuell olycka. Men en sådan som du som ej borde få ha ett körkort förstår väll inte vad säkerhet är. Förbjud istället mopedbilar som är livsfarliga när det gäller krocksäkerhet samt inför samma bötesbelopp som Finland har för trafikbrott. Samt att de får dra in körkort permanent om du kör mer än 20 över gränsen och beslagta bilen för att sätta den i skrotpressen samma dag.

    Värsta trafikanterna är dem som irriterar sig på andra i trafiken och gör idiotiska omkörningar mm. De utsätter andra för fara och borde ej få sitta bakom ratten längre.

    1. Intressant vuxen dravel.
      Det krönikören hävdar att man på Lidingö har så bråttom att man inte klara hålla hastighets gränser som borde ligga på 40 kilometer i timmen på ön.
      Argumenten är ju rent ut sagt helt kassa. ska man som förälder säga till ungdomarna att ni klara av att övningsköra bil men inte att framföra en A traktor get Real… konstigt nog ör det vuxen världen som riktar sin ilska mot A traktor som är säker och skyddar ungdomarna om något skulle hända sedan kan jag väl tycka att dom borde kunna köra 60 70 kilometer i timmen i stället för 30. det roliga i det hela att det är helt ok med moppe bilar dom är en hög av rör och plast som inte ens skulle klara en på körning o 30 utan allvarliga person skador.
      Stressade vuxna som inte kan axeptera att det finns både traktorer och gräsklippare samt Atraktorer på vägen borde antingen planera sin tid eller inte vistas i trafiken.Det finns ju alternativ som lidingöbanan.
      .

    2. Ska vi vanliga biltrafikanter planera, åka tidigare hemifrån bara för att ni ska sitta och lusköra och bidra till väldigt långa köer på morgnarna, du skämtar.
      Har kört om hur många a-traktorer som helst och ni släpper väldigt sällan om och hjälper till så vanliga bilar kan köra om på ett säkert sätt, tror att 8 av 10 a-traktor förare fibblar ned mobilen när ni kör också vilket är jävligt irriterande och trafikfarligt.

    3. Korkat svar, yrkesfordon i 30km/h är en helt annan sak, du jämför nöjeskörande ungdomar med yrkestrafik.
      Hur vore det om du inte var sån curlande förälder och lärde din barn lite ansvar istället?

  13. Låt ungdomarna vara, ta det lugnt, slappna av, du kommer kunna köra om lite längre fram. Mer A och EPA traktorer åt folket❤️❤️❤️

  14. Bor i utkanten av storstad och kör dagligen bakom a traktorer. Kan konstatera att det är utbildade förare med behörighet motsvarande fordon som blir hysteriska och med jämna mellanrum kör direkt livsfarligt så fort de får köa i lägre fart i några få minuter inte ungdommar som dessutom är rätt duktiga på köra undan för att släppa förbi trafiken. De blir nog bättre förare senare i livet tack vare det än majoriteten av de ”relevant utbildade” förare som tappar sin mänsklighet pga en bil som kör lite långsammare än hastighetsgräns. Dessutom är det nog säkrare och bättre alternativ än moped vilket jag som förälder är strakt övertygad om. Inte minst pga förare som jag dagligen observerar göra livsfarliga manöver för att köra om a-traktorer och är nog mycket mer benägna att orsaka olyckor än ungdomar i sina långsamtgående fordon.
    Sluta stigmatisera ungdommar. Det är vuxna med avsaknad av tålamod som är problemet. A traktorer är en charmig del av Sveriges motor historia och har sin funktion och rättmätiga plats att existera.

  15. Samma utbildning som vanlig bil och uppkörning och höjd hastighet till 45 så är det bättre flyt i trafiken och kanske inte samma intresse att fiffla med fart spärr . Ungdomar får ändå bra kör träning tills dom tar körkort för vanlig bil

  16. Jag anser att dagens samhälle ska inte låta en lag som gav 15 åriga bondsöner/döttrar möjlighet att köra traktor för att hjälpa till på gården. Denna lag ska inte i dagens samhälle ge
    15 åringar rätten eller möjlighet att köra bil. Det är helt galet!
    Lagen är inte avsedd för att 15 ska köra bil! Ta bort denna lag, den är anakronistisk!

  17. Jag håller med författaren i varenda mening. Förbjud dessa fordon, så sparar vi flera av våra ungdomars liv!

    1. Låt dom finnas kvar, bra fritidsintresse för många också, skulle knappast spara liv som en del skriver om dom förbjöds, knappast säkrare att cykla eller köra moped. Ni har också varit unga, inte lika säker på att ni skulle vilja att dom hade förbjudits då. Körde själv Epa för 40 år sedan, en mycket rolig tid.

  18. Har inga problem med A-traktorerna Att de framförs i 30km betyder att det går lätt att köra om.
    Därimot har jag problem med några medtrafikanter som inte törs köra och sabbar för oss andra och än värre skulle det bli om de gick i 45km här och på den riktiga landsbyggden.
    Och blir man så upprörd i trafiken ska man nog inte köra motorfordon!
    Ja jag kör mycket och före detta yrkeschaufför (tradarchaufför)

  19. Sätt gränsen för bilkörkort vid 16 år istället. Det har funkat i årtionden i USA. Mvh Gruvligt trött på epa tramset.

    1. Ingen är mogen framföra en riktig bil vid 16 års ålder, USA är inget föredöme på detta.

      Risk och konsekvenstänkande är inte utvecklat i den åldern

  20. Och en STOR fråga är varför det inte är lag på att dessa onödiga fordon måste ha en nummerskylt BAK så man både kan fota och anmäla fordonet när många av dess förare ej har alla hästar sammankopplade i hjärnan när dom provocerar trafiken med att INTE hålla sej åt sidan när möjlighet finns, och samtidigt har man en kompis liggande före sej så omkörningssträckorna för riktig trafik blir långa och det innebär STORA risker för olyckor, men det förstår varken dessa frånvarande chaufförer eller dom som lagligt tillåter det här med epatraktorer för dom åker säkert kollektivt till sina kontor och ser inte verkligheten, MEN olyckor, död, invalidisering av ungdomar ÄR DESSA INDIVIDER ANSVARIGA FÖR, och så blir undomarna allt latare och fetare nör man måste ta sitt dödliga fordon till skolan i stället för att gå 600 m.

  21. Håller med dig om det stora hela.
    Men jag tror att det är bättre att vi tar och inför ett riktigt körkort för a traktor och även mopedbilarna.
    Men det är ju inte bara hastigheten som är ett problem utan även deras oförmåga att förstå hur dålig kontroll dom verkligen har på sitt fordon, speciellt när dom håller på med sina mobiler samtidigt och spelar hög musik så dom inte hör uppmanande ljud.

    Nä tycker det ska vara som det är med MC
    Lätt kort låter dom köra bilar som är utan turbo och begränsade till under 75hk

  22. Ni är knäppa låt ungdomarna vara. Finns massor som är lagliga och sköter sig. Ta tag i så föräldrar tar ansvar. 💪 💪

  23. A traktorerna ä bra för ungdomarna , redan i tidig ålder lär dom sig att njuta av ett diesel/bensindrivet fordon samt lära sig meka med dom , att folk gör livfarliga omkörningar är ju inte ungdomens fel utan omkörarens fel
    Passa på och njut samt stressa av när du ligger bakom , kommer du försent till något så är det du som planerat din tid fel

    1. Det är väldigt ofta man ser/läser nyheter om ungdomar som kört av vägen med sin a-traktor. Tyvärr alldeles för ofta med dödlig utgång. Inte har det körts i några 30 km/h vid dessa olyckor heller den saken är då säker. Skulle polisen göra en räd och stoppa a-traktorer skulle garanterat majoriteten vara manipulerade. Det säger nog mer om föräldrarna än ungdomarna dock. Tycker att föräldrarna kan ha lite koll. Är sitt barns a-traktor manipulerad så att man med ett enkelt knapptryck eller någon annan metod kan få den att gå som en vanlig bil i säkert 200 km/h. Då borde man helt enkelt ta nyckeln tills fordonet är åtgärdat. Tyvärr finns det många föräldrar som vet mycket väl att deras barna a-traktor är manipulerad utan att göra något åt saken, man är säkert med på det själv.

      Nej, det är nog i de allra flesta fall dåliga föräldrar vi pratar om här. Hade föräldrarna varit hårdare från början så skulle ungdomarna antingen strunta i att köra a-traktor helt om nu 30 km/h inte duger. Eller så skulle helt enkelt ungdomarna acceptera hastigheten.

    2. Kan lova dig att dem meckar inte med sina A-traktorer som bor på Lidingö, de ringer pappa som kommer och sen låter dom en moppeverkstad fixa den.

  24. Eller kan du starta din bilresa 5 minuter tidigare, då slipper du bli stressad och aggressiv i trafiken. Det hörs om du blir det lätt.

  25. Håller med men du har inte berört deras miljöpåverkan.
    Ofta ser men, och hör, dieslar där man tagit bort all rening. De utsläpp 1 sådan motor har kan motsvara 10-50 gånger en bil med rening.NOx och partiklar är värst.
    Sedan vore det väl lämpligt att man beskattade alla fordon som kör på vägarna lika.
    En gammal stor diesel har ju, helt riktigt, mycket hög skatt eftersom man vill få bort dessa från vägarna.
    Varför är dessa fordon undantagna?

    1. Ja det kan man undra, själv får jag huvudvärk att ligga bakom dessa, får köra med rutan nere, känns som man är tillbaks på 70-talet.

  26. Jag håller med journalistens åsikt((A-traktorer har idag överskridit sitt ursprungliga användningsområde. Det är både en källa till olyckor och irritation. A-traktorerna körs av oerfarna personer som är utbildade för att köra ett helt annat typ av fordon. Dessutom är det för lätt att trimma fordonet. Därför vill jag att de ska tas bort från vägarna.))

  27. Man kan göra tre saker, höja åldersgränsen till 18, sänka farten till 20km/h och införa ett körförbud under rusningstrafik mellan 0600-0900 och 1500-1800.

  28. Jaha, nu har en 08:a varit ute och åkt igen. Personen ifråga har nog aldrig varit ung. Du kanske inte ska köra så fort i kurvorna så att du måste tvärbromsa för de här fordonen. Hur gör du om det står ett rådjur efter kurvan, bromsar du inte då eller ska vi förbjuda dessa djur åxå? För några år sedan när jag åkte moppe så kanske man trimmade och åkte lite dumt på vägen men så kan det vara när man är lite mellan barn å vuxen. Hur många vuxna är det som kör bil med alkohol eller andra preparat isig. Sluta gnäll på vår ungdom dom lever efter sin tid precis som du och jag gjorde och jag utgår verkligen att DU är helt laglig i trafiken skriver:
    En liten kille på 72 bast

    1. Det är nonsens du kommer med, dagens ungdom bla bla..de är ju curlade av sina föräldrar som behandlar sina barn som bomull idag.
      Jag är yngre än dig och kan säga att på min tid hade det varit fjantigt åka A-traktor.
      Ungdomen kan ju inte ens cykla till träningen eller skolan idag, ungdomarna är alldeles för bortcurlade idag och det beror på föräldrarna.
      Sen ska de ut i trafiken och föräldrarna tror det är säkrare än att cykla med att sitta I en plåtarna från Kina som spyr ut avgaser, vad hände med ditt klimatansvar?

  29. Håller med i det mesta. När man kommer som andrabil så ser man inte triangeln utan måste bromsa bakom förstabilen utan att fatta varför. Bortsett från detta så är fordonen farliga för de som sitter i den. Saknar ofta krockkuddar o bilen är liten och troligen utan krockzoner. Om fordonet framförs av någon ungdom utan bilkörkort så är risken stor att det fattas fel beslut. Jag skulle aldrig låta mitt barn åka i dessa små A-bilar.

    1. Det värsta är att dom har ingen avgasrening, det luktar skit ligga bakom och jag är högst förvånad att man tillåter fordon att släppa ut detta rakt i luften, räcker ligga bakom i några minuter så får man huvudvärk och man får ta ner rutorna för att lufta.

  30. Helt rätt. Enda riktiga är att få bort dessa onödiga och farliga fordon från vägarna. Allt annat med lite skärpta regler hit och dit är bara trams och visar beslutsfattarnas (hmmm) oförmåga att fatta ordentliga beslut. Bort med skiten!

  31. Höj hastigheten till 45 och uppkörning med A traktor och inte EU moped.
    A kort förare får inte köra person bil B oavsett fordon vikt ect.
    Begränsa storlek och vikt till normal bil vikt max 3.500 kg.
    Reg plåt fram som bak.
    Grov överträdelse medför 3 års fördröjd uppkörning för A MC och B personbil.
    Föräldrar ect kan riskera egna körkort bli ogiltig under viss tid pga sitt ansvar som vårdnadshavare.
    A Traktor och tillstånd kan fråntas av förare / ägare direkt om trafik brottet ses grovt.
    Regler, lagar ect är till av en anledning
    /
    Knatte.

  32. Hej. Undrar om ingen har stängt på miljön när man pratar a traktor. Två tankar bränsle i en a traktor skulle räcka för en moped hela brukstiden. Var tog statens mijötänk vägen. (jag är inte miljöpartist)

  33. Frågan är vad det är för curlande föräldrar idag som är beredda lägga runt 100tkr på en A-traktor? Man läser om hur föräldrar följer med curlinggenerationen på anställningsintervjuer, det är helt galet att dessa föräldrar inte har nån verklighetsförankring.
    Svaret till klantiga omkörningar osv beror ju på att som flesta blir skogstokiga på ligga bakom dessa bromsklossar, man ser dessa A-traktorer på sena kvällar över bron, nån tjej sitter pillar med mobilen och tror det är nån slags fest, ofta kör dom med släckta bakljus för de har ingen koll på sitt eget fordon.
    Vad är så bra med A-traktorer kan man tycka, när jag och mina kompisar var i den åldern så tog vi körkort för lätt MC som gjorde 100-120km/h. Det var nästan skämmigt åka omkring i en A-traktor de som gjorde det..

  34. Jag har själv aldrig kört A-traktor, men tycker att det är bra att de finns för ungdomarna på landet sålänge kollektivtrafiken är så dålig som den f.n. är. Man måste alltid vara på sin vakt att anpassa sin hastighet när man ger sig ut i trafiken. Det kan vara djur på vägen, bilar som har fått punktering eller motorstopp och dyl. Sånt händer också direkt efter kurvor. Jag cyklar mycket. Under de senaste 3 åren sammanlagt mer än 2.000 mil. Lyckligtvis bara en bråkdel på svenska landsvägar och inte i snö och på is eftersom förare som insändaren gör mig livrädda att cykla på svenska vägar på landet utan cykelbana. Starta tidigare och ta det lugnt på vägarna. Det tjänar alla på – även du själv.

    P.S. De flesta A-traktorerna jag har sett är inte små bilar utan gamla Volvobilar.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *