Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Visst är buss 221 ett bra komplement, men hur gjorde alla dessa resenärer innan buss 221 fanns? Jo, de tog 203/213. Den är däremot nedlagd, vilket borde ha väckt reaktioner redan då, eftersom det sedan dess inte finns direkttrafik Larsberg(vändplanen)–Hantverkshuset/Hersby/Lidingövallen/Rudboda.
Jag är en som arbetar inne i Östermalm och bor i Bodal. Anser därför att buss 221 är en bra morot för mig, för att på ett bra sätt komma in till Ropsten på morgonen. Nedläggningen skulle innebära försenade ankomst tider till mitt arbete och längre promenader mot Lidingö banan.
Som ledamot i Hyresgästföreningen, lider jag inte bara för mig själv, utan också alla över 6000 personer som bor i delen av Lidingö som berörs av 221ans nedläggnings hot.
Jag kommer strida. Buss 221 får inte läggas ner.
Hej Fredrik. Jag använder buss 221 ibland. När jag gör det så blir den lite fullpackad. Det här har lett till en idé för att behålla 221an.
Linje 217: Linjen kommer att ersätta 221an från Larsberg till centrum. Den kommer att göra det varje dag
Linje 221: Linjen går en snabbare väg till Ropsten under alla dagar.
Linje 221C. Busslinjen kommer inte att stanna vid Ropsten, istället så går den till Cityterminalen.
Då kommer linjen att stanna vid Tegeluddsvägen, Erik Dahlbergsgatan (i riktning mot City), Starrbäcksängen, Stadion, Humlegården, Stureplan, Hötorget och Cityterminalen.
Linjen kommer att endast släppa av resenärer mellan Humlegården och Cityterminalen på morgonen, men gör tvärtom på eftermiddagen.
Vad tycks om förslaget? Svara tillbaks.
För oss som bor utmed sträckan Baggeby-Dalenum är buss 221 från/till Lidingö Centrum ett komplement till buss 238 om man nu vill värna förbindelserna från södra Ön till Centrum.
På kvällarna efter kl 22 går ju Lidingöbanan med 30-minuters trafik. Missar man ett tåg så går det att ta buss 221 från Ropsten som går en kvart efter tågets avgång.
Varför just 221? Vi är många som åker med denna buss dagligen. Vid rusningstid är den full på vardagar. Den passerar både Larsberg och Bodal där det bor många människor. Dessutom är det många äldre som föredrar buss framför att ta sig ner till Lidingöbanan. Vad ska vi som bor i Bodal göra om 221 läggs ner? Då finns endast Lidingöbanan? Och om vi som bor i Larsberg, Bodal och Baggeby är i Lidingö Centrum och gör ärenden, hur ska vi kunna ta oss dit och hem igen?? Fruktansvärt dålig idé på alla sätt och vis.
Inte lätt att göra alla nöjda med en krympande kostym och att höja biljettpriset är väl inte heller det populärt.
Kombinationen med en nedläggning av 221 och utbyggnaden av Lidingö sjukhus området blir ju absurd. Den kommer ju snarare belasta lidingöbanan och 206 allt mer. Då finns det bara bil kvar om man har den möjligheten.
Förödande för oss som är av stort behov av att kunna nyttja 221
Det är helt fel och lägga ner buss 221 man kan inte alls jem föra buss 206 med buss 221 det är en omöjlighet het. Buss 206 svänger till vänster vid röd lyset där. Buss 221 svänger till höger där vid röd lyset där. Hur tänker ni på SL? Ska buss 206 gå buss 221 sträcka då? Då ska den då sväga till höger då? Jag bara undrar. Det är många skolbarn som åker denna buss till skolan på Lidingö. Då menar jag buss 221 . Jag undrar hur ni på SL tänker. Jag vi mer ta bilen då i stället? Det kommer många göra tack vore ni dar in buss 221 då väldigt många flera kommer ta sin bil då i stället. Bra miljö val ni på SL gör. Från Christian Ziegler
Märkligt att dra in en linje på en buss som väldigt många åker med? Tiderna på tåget är värdelösa och det tar 15 min att gå till stationen. Det blir till att åka bil istället.
Som rektor för Beckmans designhögskola i Dalénum blir det katastrof om busslinjen läggs ned. Studenter, lärare och föreläsare måste kunna lita på lokaltrafiken. Att komma i tid till lektionerna är liksom A och O. Och här byggs ett Campus! I Larsberg finns sedan tidigare Malmsten/Linköpings Universitet. Granne med oss i AGA finns snart Gerlesborgsskolan. Våra gästlärare kommer från hela världen – via Arlanda. Men i Ropsten tar det ofta stopp. Lidingöbanan är ett sorgebarn. Ersättningsbussarna fulla.
Är detta verkligen aktuellt nu när Lidingöbanan inte kommer att rulla på ett bra tag?
Denna är ovärderlig för min resa till jobbet.
Mycket problem med Lidingö banan tyvärr. Helt utan ström tyvärr. När åskan gick på Lidingö tyvärr. Fick ta ätstörning buss från Ropsten då tack och lov. Tack och lov var jag på väg hem. Tänk om jag skulle till stan i stället. Från stadion till buss hållplatsen är inte alls nära varandra alls tyvärr. Vid Bodal stadion tyvärr. Jag tycker hela tiden det är något problem med Lidingö banan tyvärr. Det är som standard tyvärr. Jag saknar buss 221 väldigt mycket som man kan lita på 100% på. Från Christian Ziegler tack.