Vad gör Lidingö stad och SL för att säkerställa att trafikstart av Nya Lilla Lidingöbron kan ske snarast?

Debatt18 december 2023 kl 04.496
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Daniel Larson (S) oppositionsråd
Gabor Sebastiani (C) gruppledare
Suzanne Liljegren (L) gruppledare
Carl-Johan Schiller (KD) gruppledare
Patrik Sandström (MP) gruppledare
Jonas Lundgren (V) gruppledare

Kommentarer

  1. Likt ett bygge i fjärran land med öde spökstäder då de ekonomiska kalkylerna gått åt skogen, står den där. Lidingöbron-Sveriges största skämt!

    1. Vad har hänt i Sverige. På en vecka 10 dödade på byggen p g a okunskap! Magda Andersson står med en allvarlig min och basunerar på nyheter hur S tar ansvar med ett krav att regeringen måste ta itu med problemet?! Om de lyssnar tillägger Magda. Vad vill hon säga med det? Hon kan inte beskylla den nya regeringen för kaoset i landet. Sossar har själva haft för små krav , skräcken att bli kallad för rasist har satt hela landet i undantagstillstånd inom de flesta områden.

  2. I detta debattinlägg frågar den samlade oppositionen mig vad jag som kommunstyrelsens ordförande gör för att få igång tågtrafiken på Lilla Lidingöbron. Oppositionen har fortlöpande informerats om brofrågan och vad staden gör på kommunstyrelsens möten sedan broprojektet startade. Senast den 4 december i år informerades hela kommunstyrelsen om de problem staden har med den rödgrönt styrda Trafikförvaltningen (SL) som inte står fast vid gjorda överenskommelser.

    Från Lidingö stads sida kan vi konstatera att hela broprojektet blev slutgodkänt utan anmärkningar den 15 december (se separat artikel här på Lidingö Nyheter, https://www.lidingonyheter.se/lilla-lidingobron-besiktigad-och-godkand/). Nu är det upp till SL att genomföra sina återstående delar så att tågtrafiken kan komma igång så fort som möjligt. Om oppositionen på ön vill göra verklig nytta för Lidingöborna borde de försöka påverka sina kollegor i Region Stockholm att få ordning på SL, inte ställa frågor som de redan har fått svar på. Man undrar vems ärenden oppositionen egentligen går i detta ärende? Det verkar i alla fall inte vara Lidingöbornas bästa man i första hand har för ögonen.

    Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande

  3. Verkar som om Daniel Källenfors (M) har tagit det gamla ordspråket ”vem som helst kan bygga en bro, men bara en ingenjör kan bygga en bro som knappt står” lite för bokstavligt. Att han inte kan få Lilla Lidingöbron att öppna kastar verkligen skugga över hans förmåga att hantera tekniska och byggrelaterade utmaningar. Lidingöborna behöver en ledare som kan bygga något som inte bara står, utan fungerar som det är tänkt.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *