Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Amelie Tarschys Ingre
Regionråd (L) Region Stockholm
Gruppledare (L) Region Stockholm
Regionråd (L) Region Stockholm
Gruppledare (L) Region Stockholm
Hej,
Bra! Utifrån sett så framstår SL som ett väldigt märkligt bolag.
Ska de förbättra resultatet så sker det med prishöjningar på biljetter. Detta har fram till pandemin tvingat kunderna (är inte säker på att sl förstår att det de kallar resenär är en kund) att snällt betala mer. Med att Stockholm har haft en tillväxt har lett till att man med befintlig kapacitet kan hålla kostnaderna på samma nivå men ökade intäkter. Under tiden har man haft problem med flera stora upphandlingar som man också bötfällts för, bla signalsystem på flera platser, entreprenörer som sköter trafiken. Punktlighet är dålig och har blivit ännu sämre på bl.a Lidingö bussarna.
Under pandemin stod man helt lamslagna i hur man skulle ta betalt på bussarna. Uppenbart finns det utvecklingsmöjligheter i bolaget när ens entreprenörer ligger före i hur verksamheten ska drivas.
Resultatet är att kunder väljer andra lösningar som bil,cykel, digitala arbetsmöten osv. Att då fortsätta att höja priserna och försämra servicen kommer att vara en säker väg till konkurs om det nu finns ngt som heter det i icke privata bolag. Att man kallar det de kallar för kundtjänst där enda uppgift är att lyssna på den inringande och berätta att man förstår och sedan säga ”jag ska skicka detta vidare, mer kan jag inte lova” och så händer ingenting. Det hade inte fungerat i ett privat företag.
Förslagsvis byts ledning ut i sl, det tillsätts en ny. Tydliga krav på lönsamhet ställs och det kommer om några år att fungera bättre.
Om det är så att antalet resande med SL minskat med 20% så måste SL helt enkelt anpassa kostymen. Att kortsiktigt använda en ”resultatutjämningsreserv” är ingen lösning. Hur stort är SL:s årliga underskott jämfört med denna resultatutjämningsreserv?
Gissar att allt handlar om att övervintra SL tills de nya t-banelinjerna är klara och SL får en stor resenärstillströmning med ökade intäkter som följd ytterst finansierad av statsbidrag och kranskommuner som bygger hyreskaserner majoriteten av den arbetande delen av befolkningen bara kan drömma om.