Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Missförstå följande rätt: Elbilar är i någon eller annan form superba – verkligen bra. Det är dock inte dagens batterier som används. Beroende på informationskälla så krävs mellan 56.000 km till 160.000 km innan en elbils CO2 utsläpp för enbart batteritillverkningen går att räkna hem. Det låter kanske inte så mycket, men då är alla utbytesbatterier (och det är rätt många som behöver byta batteripacket dessvärre) inte ens med i ekvationen.
Så den som önskar köra ren elbil, välj en elbil med så litet batteri som möjligt, ju mindre desto lägre CO2 utsläpp och därmed miljönytta.
Notering: Inget av ovanstånde tar hänsyn till jordartsmetaller (sällsynta) eller andra miljöutsläpp för just elbil (som tillverkning av el genom kol eller något annat udda). Och glöm inte att oljebaserade fordon inte direkt är renare heller – det är bara det att en oljebaserad kan köras rätt långt innan en elbil (som inte behöver byta batterpaketet) blir lönsam ur miljösynvinkel.
Så vill du köra elbil, välj ett så litet batteri som möjligt.
Dessvärre kommer troligen dagens batterier att vara omoderna imorgon när de s.k. solid state batterierna kommer – men det är ju först imorgon, och ingen verkar veta hur mycket ex. CO2 som dessa kräver vid framställning.
Många fallgropar är det.
Tack för sammanställningen. Ett par rättelser och förtydliganden:
* En laddpunkt kan ge en viss effekt, angiven i kilowatt (kW). Om den t ex kan ge 11 kW och laddningen pågår i 2 timmar så uppgår energimängden till 10 kilowatt-timmar (kWh).
* Snabbladdare kallas en laddpunkt som kan leverera minst 50 kW likström. Det finns laddpunkter som kan ge 43 kW växelström. Dessa kallas inte snabbladdare.
* Hur hög effekt en laddbox hemma kan leverera beror på anslutningens dimensionering, huvudsäkringens storlek och laddboxens inställningar.
* Absolut vanligast effekt hos en hemma-laddbox är sannolikt 11 kW, vilket är vad elbilar normalt klarar att ta emot som mest (med ett fåtal undantag). Bland annat därför är det mycket ovanligt att en hemma-laddbox kan ge 22 kW. Dessutom kräver det en huvudsäkring på minst 32 ampere, vilket är tre gånger dyrare än en 16 amperes huvudsäkring som krävs för 11 kW.
Kanske bör förtydligas att det låga priset hos Max gäller mellan midnatt och 06:00. Övrig tid kostar det minst 5,35.