Foto: Wikipedia
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Bra med två nya vagnar till Lidingöbanan! De är efterlängtade!
Fler sittplatser på Lidingöbanan har jag och vi liberaler drivit hårt alltsedan år 2012. Det var långt innan SL bestämde sig för att köpa in nya vagnar med alltför få sittplatser.
De nya vagnarna sattes i trafik hösten 2015. De har bara 100 sittplatser; de gamla tågen med 3 vagnar hade 144 sittplatser. För ca två år sedan upptäckte SL att det fattades sittplatser.
Ett extra insatståg sattes i trafik på morgonen mot Ropsten från AGA förra året. De nya vagnarna medger 5 minuters turtäthet från AGA i rusningstid.
Detta räcker nätt och jämnt för en medelgod standard enligt SLs normer för res-standard (maximalt 30 % stående).
Med en fortsatt resandeökning framöver kommer detta inte att vara tillräckligt kommande år.