Lidingöbanans konduktörer ersätts och snart kommer man istället blippa sina biljetter mot någon av biljettstolparna som kommer att placeras på perrongerna. På Facebook är det en livlig debatt bland Lidingöborna och gratistidningen Mitti Lidingö har även intervjuat passagerarna om vad de tycker. Vad säger SL? Lidingö Nyheter har pratat med SL och ställt några frågor som man möjligtvis funderar över.
Vad kommer skillnaden att bli när konduktörerna försvinner?
Den allra största skillnaden för resenären är att den som köper enkelbiljett på sitt SL-kort eller på sitt kontokort inte längre kommer att blippa kortet hos konduktören för att köpa biljetten. Man får i stället blippa sitt kort mot någon av biljettstolparna på perrongen. Detsamma gäller om ens SL-kort innehåller en periodbiljett som man inte har använt ännu. Då måste man blippa det på stolpen för att biljetten ska aktiveras.
Om man har en pågående periodbiljett så får man gärna blippa kortet på stolpen ändå, men det är ingenting man måste göra. Men den som har periodbiljett på sitt SL-kort får gärna göra det till en god vana att blippa. Då får SL användbar resandestatistik, och det finns ingen risk att man till exempel missar att periodbiljettens giltighet har gått ut.
Mobilbiljetter blippar man inte på stolparna utan de aktiveras i appen.
När kommer systemet att träda i kraft?
Förändringen sker 15 december 2024.
Vad händer med konduktörerna, blir de uppsagda?
All personal kommer att erbjudas nya uppgifter inom kollektivtrafiken. För de flesta kommer det att handla om andra typer av kundserviceuppgifter. Men vi förstår att förändringen ändå innebär en omställning för personalen och det har vi givetvis respekt för.
Vad händer om man inte hinner blippa kortet?
Det fungerar precis som på andra lokalbanor (det är i dag bara Spårväg City och Lidingöbanan som har konduktör ombord). Det är en grundläggande regel i vår trafik att man måste ha en aktiverad och giltig SL-biljett för att resa med oss.
Det är framför allt resenärer som blippar kontokort eller ett SL-kort som har vilande enkelbiljetter som måste hinna blippa – annars har de inte någon biljett och får inte resa med SL. Detsamma gäller den som har köpt en periodbiljett som man inte har ”blippat igång” ännu.
Om man har en pågående periodbiljett, eller en SL-biljett i appen, så behöver man inte blippa kortet mot stolpen utan då får man egentligen bara åka. Men den som har periodbiljett på sitt SL-kort får ändå gärna göra det till en god vana att blippa. Då får SL användbar resandestatistik, och då finns det ingen risk att man till exempel missar att periodbiljettens giltighet har gått ut.
Vad händer om någon blir sjuk/skadad på tåget under resan? - Ska man springa fram till chauffören?
Det kommer att fungera precis som i andra delar av SL-trafiken (i dag kör ju merparten av våra lokalbanor och spårvagnar utan konduktörer, och detsamma gäller tunnelbana och pendeltåg).
I en akut situation där det finns omedelbar risk för liv och hälsa ska man ringa 112.
Om det uppstår situationer som är otrygga, till exempel om någon verkar må dåligt eller om någon stör eller förstör, så ska man kontakta vår Trygghetscentral. Det kan man antingen göra genom att ringa dem på telefonnummer 020 120 25 25 eller genom att chatta med dem via sl.se. Trygghetscentralen har öppet dygnet runt.
Är ni inte rädda för skadegörelse nu när vagnarna inte är bemannade?
Nej, vi är vana vid att köra trafik utan ombordpersonal – det är det vanliga upplägget om man ser till SL-trafiken som helhet. Vi har också kameror ombord som hjälper oss att både förebygga och utreda fall av skadegörelse.
Det första SL bör göra är såklart att se till att samtliga tågsätt verkligen fungerar (ett tåg har stått stilla pga bromsfel i minst ett år eller än mera), se till att det finns personal som kan köra tågen och helt enkelt se till att tågen går i tid. Hur svårt kan det vara? Detta skall ju SL vara experter på…