Lidingö Näringsliv publicerar en artikelserie om kollektivtrafiken på Lidingö med anledning av att det blir en hearing i ämnet på onsdag kl 16.00 i stadshuset. Lidingö Nyheter publicerar samma artiklar för att hjälpa till att sprida budskapet.
Lidingö är en av de konferenstätaste kommunerna i Sverige och majoriteten av anläggningarna ligger utmed Elfvikslandet på Lidingö där buss 204 är den som förser anläggningarna med kollektivtrafik. Idag går trafiken mycket glest speciellt på morgnar och kvällar/nätter. På norra Lidingö finns även Riksidrottsförbundets stora anläggning Bosön.
Den gemensamma omsättningen (2023) för dessa 7 anläggningar: Bosön, Södergarn, Skogshem & Wijk, Villa Lovik, Rönneberga, Elfviks Herrgård samt Ellery Beach Club är när närmare en halv miljard och anläggningarna har fler än 500 medarbetare.
I statistiken för turtäthet har SL inte tagit hänsyn till det antalet besökare som våra anläggningar årligen har och inte heller tagit hänsyn till alla våra medarbetare som arbetspendlar från Ropsten tidiga morgnar och sena kvällar.
Antalet besökare till anläggningarna är närmare 400 000 per år varav cirka 220 000 personer är övernattande. Merparten av dessa åker idag egen bil, taxi eller chartrade bussar på grund av att det är dåliga förbindelser. Även många av medarbetarna tvingas ta bil till jobbet då trafiken är för gles. De som jobbar sent får ta egen bil eller taxi till Ropsten då bussarna slutar gå strax före midnatt. Till besökarantalet på Elfvikslandet tillkommer destinationer som Elfviks Gård, Lidingö Modellklubb (flyg), Fågelöuddebadet, Hundrastgården, samt Lidingö Brukshundsklubb (där många kurser och tävlingar sker).
– Då hållbarhet och miljö är mycket viktiga parametrar för både Lidingö och vår bransch uppmanar vi våra gäster till att välja mer miljövänliga färdmedel för att minska koldioxidutsläppen. Med en mer anpassad och frekvent bussturtäthet och möjligheten att resa till oss med båt till Elfviks Brygga skulle vi göra stora insatser för miljön, säger Ann Nagel som är ordförande i Destination Lidingö som är en organisation för samverkan mellan konferensanläggningarna på ön.
– Sammanlagt finns alltså ett underlag som vi önskar att SL tar med i beräkningsunderlaget på minst 400 000 personer årligen som besöker Norra Lidingö, över 500 medarbetare som dagligen arbetspendlar till och från Elfvikslandet. Dessutom önskar vi utöka båttrafiken till Elfvik Brygga som redan finns på plats, men inte utnyttjas, avslutar Ann.
Ja, det vore fantastiskt om man även kunde lägga till ett stopp vid Elfviks brygga. Bryggan är godkänd för dessa båtar då de var ute och inspekterade den under 2020. Då skyllde man på pandemin när man sa nej till att lägga till stoppet.
Även en senare avgång för buss 204 från Elfvik.