Vi har hört flera märkliga uttalanden från Lidingös moderatledda minoritetsstyre den senaste tiden. Istället för att ta ansvar för att upphandlingen av Lidingöbanan havererat under deras ledning skyller de ifrån sig. Det visar på ett bristande ledarskap.
Den politiker som står vid brofästet och skriker rätt ut visar att man inte ser seriöst på kollektivtrafiken för Lidingö. Utan samverkan kommer man ingenstans. Vi partier som skriver under denna artikel är villiga att kavla upp armarna och samverka med regionen för att stärka Lidingös kollektivtrafik.
På Lidingöbanan har det funnits stora problem med de vagnar som det tidigare moderata regionrådet Tamsons köpte in, vagnar som tyvärr inte lämpar sig för trafik på Lidingöbanan. Detta gör att vi har sett förseningar, inställda tåg och krångel med ersättningsbussar under en längre tid. Det är inte bra och behöver åtgärdas. Men istället för att samverkan med Region Stockholm och hitta konstruktiva lösningar, har Lidingös kommunalråd Källenfors (M) gång på gång varit otrevlig i förhandlingar, låtit bli att uppfylla löften gentemot regionen och undvikit allt ansvar. Styret har inte heller uppfyllt sitt avtal med Trafikverket kring Lidingöbron.
Ovilligheten att ta ansvar för sina beslut får dubbla negativa effekter. Politiken på Lidingö får ekonomiska konsekvenser för Lidingöborna, och får politiken på Lidingö att se oseriös ut. Exempelvis har Lidingö förlorat 10-tals miljoner i flera steg från Trafikverket när moderatstyret har backat från avtalade motprestationer. Moderaterna med Källenfors i spetsen låter helt enkelt bli att bygga de bostäder Lidingö gått med på som motprestation.
Centerpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har i konstruktiva dialoger med regionen visat att det finns ett annat ledarskap. Ett ansvarstagande ledarskap som med dialog och samverkan för Lidingö framåt istället för att bara stå vid Lidingös brofäste och klaga. Vi träffade därför trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för att diskutera Lidingös utveckling.
Vi har specifikt tre områden som vi fortsatt har en bra dialog med regionen om:
Kollektivtrafikens och Lidingöbanans driftsäkerhet
Bygget av Lilla Lidingöbron har tyvärr hanterats vårdslöst av moderatstyret, med stora förseningar av bygget. Detta på grund av dålig upphandling av exempelvis jordningen av bron. Det behövs också nya och bättre vagnar än de som Daniel Källenfors moderata kollega i regionen köpte in.
Mer tvärförbindelse för kollektivtrafiken
Det behövs bättre tvärförbindelser på Lidingö för att koppla ihop ön bättre, inte minst för de unga och äldre som ska till fritidsaktiviteter.
Utvecklingen av Ropsten och koppla ihop Spårväg City
Det finns nu en avsiktsförklaring mellan regionen, Stockholms Stad och Lidingö stad om att dra Spårväg City till Ropsten och koppla ihop med Lidingöbanan, tack vare ledarskapet i Region Stockholm. En omdragning av Lidingöbanan till centrum är också önskvärd. Om det ska bli verklighet behöver alla parter hjälpa till och Lidingö har hittills inte velat utveckla Lidingö med till exempel bostäder eller tillföra pengar.
Utökad båtpendling
Lidingös unika läge och speciella förutsättningar gör att båtpendling är ett bra alternativ och ibland en stor tidsvinst för lidingöborna. Vi vill knyta ihop Lidingö med fler delar av Stockholm, och göra det exempelvis möjligt att åka båt mellan Lidingö och Fjäderholmarna med kollektivtrafiken, eller att båtlinjer även stannar vid Elfvik.
Daniel Larson, gruppledare Socialdemokraterna
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet
Oppositionen måste komma med ett konkret förslag som gör livet lättare att leva för Lidingöborna som inte delas av majoriteten. I annat fall kommer allt att bli som vanligt. Pajkastning leder bara till uppgivenhet utanför den egna kretsen.
Tala om hur ni skall dra om Lidingöbanan till Lidingö Centrum?
För såvitt ni inte är beredda att borra djupt in i berget så lär det bli omöjligt, ja såvida man inte vill göra som jag många gånger tidigare sagt: Återskapa Norra Lidingöbana via Islinge – Norra kungsvägen – Lejonvägen – Centrum – och varför inte vidare till Kyrkviken och Lidingövallen, sedan kan man välja att gå till Näset/Norra Sticklinge eller ut på norra Lidingö via Rudboda och Bosön – och varför inte hela vägen ut till Elfvik (finns en inlaga här på sidan att just alla kursgårdar med mera har ett kraftigt kundunderlag som har behovet?). Men jag är tydligen helt ensam med den tanken, Man kan ockås tänka sig en dragning från Centrum via Vasavägen och hela vägen till t.ex. Kottla station där anslutning antingen sker mot Gåshaga eller som rundbana mot Ropsten. Men det kräver en del modiga beslut och ingen som jag har sett skriva på denna nyhetssida från samtliga partier har varit ens öppna för något sådant – så kom igen, hur skall ni dra om Lidingöbanan – för att skriva det med några få ord är lätt, att ha en rejäl plan som verkligen betyder något är något helt annat, eller skall ni göra en ”klassisk” socialdemokratisk finess? Att gräva ned orden i en utredning som aldrig kommer ge svaren?
SL ansvarar för kollektivtrafiken. Och Region Stockholm (det som förr hette landstinget) styr SL. Om detta torde alla vara överens. Utom Lidingös vänsterliberala opposition Oppositionspartierna tycker tvärtom att ansvaret vilar på Lidingöborna.
Men det är alltså SL som driver Lidingöbanan, där antalet inställda avgångar bara hittills i år uppgår till 3327 stycken. Och det är det rödgröna styret i Region Stockholm (Centern, Miljöpartiet och Socialdemokraterna med stöd av Vänsterpartiet) som har styrt SL så att ett tjugotal busslinjer har lagts ner och ett nittiotal därutöver fått urglesad trafik. På Lidingö är saknaden påtaglig efter buss 221. Inne i Ropsten märks nedskärningarna också. Faktum är att det rödgröna styret har avvecklat var sjätte buss – nästan 700 avgångar – i Stockholms innerstad.
Den vänsterliberala oppositionen på Lidingö anser dock att skulden är min, i egenskap av kommunstyrelsens ordförande, och i förlängningen Lidingöbornas, som har röstat för den politik som vi i Lidingökoalitionen driver.
Lidingö kommun borde ha gjort mer, menar man. Konkreta exempel erbjuds inte. Trafiken kan bli ”bättre” genom mer dialog, säger man. Men det enda som den vänsterliberala oppositionen verkligen lovar i sin artikel är att de ska genomdriva den rödgröna politiken även på Lidingö.
Centern, Miljöpartiet, Vänstern och Socialdemokraterna på Lidingö för dialog med det rödgröna regionstyret. De garanterar att regiontrafikrådet Anton Fendert (MP) ska få ännu större inflytande på ön om de får bestämma.
I alla fall detta är ärligt av oppositionen. Det må jag säga. Lidingöborna är troligtvis tacksamma för informationen. Det är tydligt att oppositionen på Lidingö är lojal med sina moderpartier centralt snarare än med Lidingöborna.
Den som vill ha fungerande kollektivtrafik gör bäst i att rösta på Moderaterna även i regionvalet.
Daniel Källenfors (M)
kommunstyrelsens ordförande
Det där tror jag faktiskt att Du skrev själv Daniel. Betydligt bättre än det andra skriver i Ditt namn. Fortsätt så.
Jag har svårt att se ditt resonemang. Rösta på moderaterna så blir allt är den enda slutsats jag kan dra.
Det jag saknat under din period är konkreta förbättringar i sl trafiken. Det har endast skett försämringar. Och detta under din period som
Ordförande på Lidingö. Vad är kommunens ansvar i detta. Inget?
Det konkreta jag kan plocka med mig ur minnet är mediala utspel mot sl och att du bjudit in Fendert för att träffa Lidingös medborgare. Samt mediala utspel kring att lidingöbor måste betala biltull för att lämna på Ropsten.
Igen, vad är moderaternas strategi för att göra det bättre för lidingöborna?
Daniel Källenfors försöker här, på ett ganska klumpigt sätt dessutom, frånsvära sig ansvaret över den havererade relationen till SL. Det politiska styret har under hela processen kring lilla Lidingöbron och även kring Lidingöbanan och ersättningsbussarna, haft inställningen att man är kravställare, snarare än en av två parter som måste samverka. Det handlar inte om att den politiska oppositionen vill lägga ansvaret på Lidingöborna, vi, åtminstone jag, lägger ansvaret på det politiska styre som inte förvaltat Lidingöbornas förtroende på ett adekvat sätt i den här frågan.
Det kommer inte heller som någon chock för någon som suttit med under vare sig kommunfullmäktiges eller kommunstyrelsens möten att den politiska ledningen i vår kommun slagit dövörat till när det ställts frågor kring riskhantering gällande Lilla Lidingöbron. Vi har också vid ett flertal tillfällen kritiserat och även till viss del fått medhåll gällande ändringar av den värsta pojkrumsretoriken som Källenfors velat sända till SL eller regionen som Lidingö stads uppfattning.
Vad man kan konstatera är också att såväl Lidingöbanans nuvarande och ickefungerande vagnar som det dysfunktionella avtalet med SL om busstrafiken på Lidingö, s.k. incitamentsavtal, tecknades under en tid då regionen leddes av Moderaterna.
Vi vill ta ansvar. Eftersom dialogen mellan Daniel Källenfors och regionen/SL totalt havererat och Daniel fallit till stor del på eget grepp så menar åtminstone jag att oppositionen har börjat föra en dialog med regionen för att också delvis gjuta olja på de vågor som det politiska styret skapat. Jag säger inte att regionen och SL är utan skuld i detta haveri. Däremot kan vi som Lidingöpolitiker och Lidingöbor enbart påverka Lidingös agerande.
För övrigt vill jag påpeka att Vänsterpartiet inte ingår i styret för Region Stockholm. Vår uppgörelse på regional nivå med de styrande partierna rör heller inte kollektivtrafikfrågor. Så även där företräder jag som gruppledare för Vänsterpartiet på Lidingö enbart Lidingö.
Om oppositionen på Lidingö ska tas på allvar måste den nog göra mer än upprepa falska talepunkter den fått från de misslyckade sossarna i regionen. Fakta visar exempelvis att beslutet om vagnarna fattades år före Tamsons tillträdde. Därtill i politisk enighet med S, C, MP och V. Så gör om och gör rätt i er fakta om ni ska bli tagna på allvar. Och sluta kasta paj.