Lidingö och framtidens kollektivtrafik

Lidingö stads presschef Mikael Högskoog till vänster, Anton Fendert, regiontrafikråd och SLs trafikdirektör Erik Norling till höger.
Stad & Politik19 december 2024 kl 04.17

Onsdag den 18 december mötte trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och SLs trafikdirektör Erik Norling Lidingöborna i Gustaf Dalensalen, i Lidingö stadshus.

Frågor som kom upp var inställda avgångar på Lidingöbanan, busslinjer som försvunnit och en ny ringlinje på Lidingö.

Lidingöbanans driftsäkerhet
Först ut var Lidingö Näringsliv som berättade om de utmaningar som Lidingös företagare och pendlare står inför med de inställda avgångar som har varit på Lidingöbanan.

Regionrådet välkomnade Lidingö Näringsliv till enskilda samtal efter nyår.

Han berättade om driftsproblemen med de spanska tågvagnarna som trafikerar lidingöbanan. De upphandlades för ett antal år sedan som en allroundlösning för tågtrafiken i hela länet, men har tvärtom haft svårt att fungera optimalt någonstans.

Erik Norling (SL) förklarade att vid normaltrafik går 96 procent av Lidingöbanans avgångar enligt tabell. Det är SL inte nöjd med utan siktar på 98 procent, som är det normala för SLs tågtrafik. Därför har flera olika projekt påbörjats för att höja driftsäkerheten. Bland annat för att snabbare kunna hantera extraordinära händelser som åsknedslaget på Lidingö som orsakade stora problem hela hösten.

Linje 221
Många frågor handlade om avsaknaden av busslinje 221 mellan Ropsten och Larsberg, via Baggeby och Bodal. Flera konstruktiva förslag lades fram som skickades med till regionrådet och SL. Bland annat att förlänga linje 238 till Larsbergs vändplan eller låta linje 206 gå vissa turer förbi Bodal och Baggeby.

Anton Fendert förklarade att orsaken till nedskärningarna är att resandet med SL har minskat med 15 procent sedan pandemin. Det är inte bara Lidingö utan hela länet som påverkats av detta. Efter att hanterat ett underskott på miljardnivåer 2024 har nu regionen en budget med överskott 2025, vilket gör att SL har större möjligheter att utveckla trafiken, menar Anton Fendert.

Över 100 personer hade kommit till stadshuset för att lyssna och medverka i hearingen om kollektivtrafiken.

Text: Niklas Björklund
Foto: Andreas Lindberg

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *