
Breviks Båtsällskap. Foto Christoffer Lund

Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Suzanne Liljegren, gruppledare Liberalerna
Gabor Sebastiani, oppositionsråd Centerpartiet
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Erica Magnergård, gruppledare Kristdemokraterna
Daniel Larson, gruppledare Socialdemokraterna
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet
Gabor Sebastiani, oppositionsråd Centerpartiet
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Erica Magnergård, gruppledare Kristdemokraterna
Daniel Larson, gruppledare Socialdemokraterna
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet
Väldigt märkligt agerande av styret. Även om jag inte längre har kvar min båt så vet jag att detta mår Lidingö väldigt bra utav den fina båtklubbs kulturen som funnits. Jag unnar alla nuvarande och framtida båtägare på Lidingö samma möjligheter som jag själv haft under 25 års tid.
Bra formulerat håller med till 100%.
Båtlivet på Lidingö, med dess klubbverksamheter och det skärgårdsnära läget är ju Lidingös mes kännetecknande och attraktiva kvalitetsavgörande faktor. Är det verkligen sant att de styrande partierna vill krossa det? Skandallöst! Hoppas verkligen de inser att den lilla eventuella vinst de skulle få, brutalt krossar förutsättningarn för båtägare och förstör Lidingös marknadsvärde som en
uppskattad och stadsnära skärgårdskommun.
Gör om och gör rätt.
Båtlivet är Lidingöbornas själ!
Det vore mycket tragiskt om detta fina samarbete mellan staden och föreningslivet skulle försvinna. Jag har erfarenhet både som tidigare ägare av två olika båtar och som tidigare ledamot i kultur- och fritidsnämnden och båtrådet. Ett av de få områden där Lidingö varit ett föregångsexempel, som fungerat under lång tid. Varför vill man riva upp och försämra det? Båtägarna betalar ju redan för sina platser. Det gör inte bilägarna som som står på stadens mark.
Det är väl avundsjukan som styr nu, den så vanliga Svenska sjukan……
Båtklubbarna gör ett bra arbete i sig. Men den innersta kretsen gynnar sig snarare själva och bedriver egen agenda snarare än ser till ALLA medlemmars intresse. Om de hade varit deras intresse så hade avgifterna sängs för dessa. Hur förklarar man annars att man kan köpa utrustning för hundra tusentals kronor utan att blinka.
Glöm inte att det från början var ideella föreningar som ska göra +- resultat.
Att staden tar ut högre avgifter är något klubbarna har råd med. Kan så klart inte tala för alla klubbar.
Vad jag har hört är kö tiden för bryggplats flera år?
Jo det är sant, om du inte känner någon i styrelsen förstås. Du har du nog en plats redan till denna säsong.
Kommuner ska behandla sina medlemmar lika. Tar staden inte löpande ut avgifter enligt självkostnadsprincipen väcker det opinion, jfr t.ex. hyrshöjningen för Hersby skola. Förskoleavgiften avgiften räknas löpande upp med inflationen. Samma bör gälla för gubbdagisen.
Det är allvarligt att det lyssnande ledarskapet snarare är ett arrogant ledarskap. Nu vill de bryta upp Lidingömodellen och chockhöja kostnaderna för båtklubbarna. Mer administrativ börda för båtklubbarna är inget som hjälper någon.
Niklas Björklund Centerpartiet Lidingö