Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Mattias Goldmann
2030-sekretariatet
2030-sekretariatet
Med tanke på att just batterierna i dagens elbilar och elhybrider skapar oerhört stora CO2 utsläpp vid tillverkningsögonblicket, hur har det hanterats i dessa sammanställningar? Hur beräknas dessa CO2 utsläpp per km, när vissa modeller som ex Volvo själva beräknat släpper ut så mycket CO2 vid enbart tillverkningen av själva batterierna motsvarar 160.000 km körsträcka i motsvarande modells bensindrivna bil? BMW säger sig vara nere i 56.000 km innan motsvarande bilmodell går om den bensindrivna. Vilket som är korrekt är svårt att få vetskap om, bara att batterina av idag släpper ut oerhört mycket CO2 vid tillverkningen – och det glöms lätt bort!
Det är inget snack om att själva elmotorn är en helt överlägsen konstruktion i t.ex. effektivitet, men lagring av energi (dvs energitäthet per kg) är inte riktigt där än. Det handlar inte om räckviddsångest utan om att batterier med dagens teknologi är så extremt smutsiga att tillverka, och så extremt tunga varpå slitage på vägar osv ökar noterbart, så hur kompenseras detta vid denna typ av jämförelser?
Med hopp om renare batteriteknologier!
Jag vet inte varifrån dessa uppgifter kommer. om att Lidingö stad bara skulle ha 3 % fossiloberoende bilar.
Redan år 2020 hade Lidingö 29 procent fossiloberoende bilar (34 av 119). Ytterligare 42 bilar levererades vid en tidpunkt då miljöbilsdefinition saknades, år 2019. Inkluderas dessa blir andelen 64 procent.
Lidingö stads bilpark utgör bara 0,6 procent av alla personbilar.
Bland de övriga 99,4 procent av personbilarna i Lidingö var år 2023 26,2 procent fossiloberoende. I riket var motsvarande tal 23,8 procent.
Lidingös bilinnehav var år 375 bilar per 1000 invånare, i Stockholms län var det 39+4 bilar eller 5 procent fler. I hela landet var det 471, eller 26 procent fler bilar.
Så att Lidingö skulle vara exceptionellt illa ute, håller jag nog inte med om.
Hur blir det om du räknar antal mil körda per år? Jag gissar att bilarna i Lidingö stads regi går bra många fler mil än de privata bilarna. Uppskattar att det kanske rör sig om en faktor 10?
Jag vet att min egen bil inte rullat många gånger denna vecka och det är en diesel. Dvs om den förra kommentaren ang co2 neutralitet så krävs det många mil på mätaren och då är det mer rimligt att det också betraktas i jämförelse