Bli transportbäst, Lidingö!

Debatt19 oktober 2024 kl 03.553

Är fossilfri mobilitet en utopi eller möjlighet?  Det är frågan för Ett Hållbart Lidingö på tisdag den 22 oktober. 2030-sekretariatet kommer då att utmana Lidingö att täten i transportomställningen.

Lidingö har högt ställda målsättningar på klimatområdet. Staden självt men också dess företag och organisationer flyttar fram positionerna och vill att fler vänder blickarna till Lidingö för inspiration och vägledning.

Resultaten börjar synas; i Aktuell Hållbarhets ranking av landets kommuner har Lidingö klättrat rejält de två sista åren. Lidingöloppet börjar bli en referens för hållbara event genom ett helhetstänk där också utövarna involveras. Högberga Gård, där själva klimateventet den 22:a hålls, visar hur den dagliga verksamheten kan ske i samklang med de hållbara utvecklingsmålen som hela världen enats om.

Men mycket finns kvar att göra, inte minst på transportsidan. Av kommunerna i Stockholms län var Danderyd bäst på laddbara bilar under tredje kvartalet; hela 87 procent av alla nya bilar var laddbara. Solna och Täby är nästan lika bra, med 86 respektive 85 procent. Lidingö ligger i nedre halvan, 19e plats av 26, med 56 procent vilket är sämre än exempelvis Botkyrka, Ekerö och Värmdö. Jämfört med rikssnittet har personbilarna som rullar i Lidingö högre snittutsläpp; 113,7 gram CO2 per km mot rikets 99.9 gram. Enligt siffrorna från Miljöfordonsdiagnos som 2030-sekretariatet använder för sina indikatorer, är också Lidingö stads kommunala fordonsflotta långt mer fossil än rikssnittet.

Lidingös låga placering är onödig – både närheten till Stockholms stad och pendlingsmönstren gör att eldrift är rätt väg framåt, antingen med rena elbilar eller laddhybrider. Det ger en väldig potential att snabbt förbättra läget, till gagn för det globala klimatet, den lokala luftkvaliteten och Lidingöbornas vardag. Några förslag vi vill diskutera på Ett Hållbart Lidingö-frukostmötet är:

  • Byt ut stadens egen fordonspark. Självklart bör staden vara en föregångare i omställningen, och de egna bilarna vara laddbara – helst laddade av de solceller som stadens ledning vill underlätta etableringen av.
  • Etablera fler laddare. Staden har utlovat 19 nya laddplatser i höst, men betonar samtidigt att den inte ska medverka själv utan bara ge förutsättningar för etableringen. Här tror vi att staden kan ta en mer aktiv roll, inte minst genom kommunala Lidingöhem vars satsningar är avgörande för att fler lidingöbor ska kunna ställa om.
  • Öka tydligheten. Lidingö stad anger att ”Den fortsatta utbyggnaden av laddinfrastruktur för allmänheten kommer att ske i etapper. Prioritering av områden och platser kommer göras utifrån gjorda utredningar.” Så vaga skrivningar hjälper varken hushåll, hantverkare eller andra företagare som behöver veta om de kan skifta till elfordon eller ej.

Men ödmjukhet är bäst. Lidingöborna själva vet bäst hur omställningen bäst sker. Därför är diskussionen den 22a så viktig – så att Lidingö flyttar fram positionerna på bästa möjliga sätt!

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet

Kommentarer

  1. Med tanke på att just batterierna i dagens elbilar och elhybrider skapar oerhört stora CO2 utsläpp vid tillverkningsögonblicket, hur har det hanterats i dessa sammanställningar? Hur beräknas dessa CO2 utsläpp per km, när vissa modeller som ex Volvo själva beräknat släpper ut så mycket CO2 vid enbart tillverkningen av själva batterierna motsvarar 160.000 km körsträcka i motsvarande modells bensindrivna bil? BMW säger sig vara nere i 56.000 km innan motsvarande bilmodell går om den bensindrivna. Vilket som är korrekt är svårt att få vetskap om, bara att batterina av idag släpper ut oerhört mycket CO2 vid tillverkningen – och det glöms lätt bort!

    Det är inget snack om att själva elmotorn är en helt överlägsen konstruktion i t.ex. effektivitet, men lagring av energi (dvs energitäthet per kg) är inte riktigt där än. Det handlar inte om räckviddsångest utan om att batterier med dagens teknologi är så extremt smutsiga att tillverka, och så extremt tunga varpå slitage på vägar osv ökar noterbart, så hur kompenseras detta vid denna typ av jämförelser?

    Med hopp om renare batteriteknologier!

  2. Jag vet inte varifrån dessa uppgifter kommer. om att Lidingö stad bara skulle ha 3 % fossiloberoende bilar.

    Redan år 2020 hade Lidingö 29 procent fossiloberoende bilar (34 av 119). Ytterligare 42 bilar levererades vid en tidpunkt då miljöbilsdefinition saknades, år 2019. Inkluderas dessa blir andelen 64 procent.

    Lidingö stads bilpark utgör bara 0,6 procent av alla personbilar.

    Bland de övriga 99,4 procent av personbilarna i Lidingö var år 2023 26,2 procent fossiloberoende. I riket var motsvarande tal 23,8 procent.

    Lidingös bilinnehav var år 375 bilar per 1000 invånare, i Stockholms län var det 39+4 bilar eller 5 procent fler. I hela landet var det 471, eller 26 procent fler bilar.

    Så att Lidingö skulle vara exceptionellt illa ute, håller jag nog inte med om.

    1. Hur blir det om du räknar antal mil körda per år? Jag gissar att bilarna i Lidingö stads regi går bra många fler mil än de privata bilarna. Uppskattar att det kanske rör sig om en faktor 10?
      Jag vet att min egen bil inte rullat många gånger denna vecka och det är en diesel. Dvs om den förra kommentaren ang co2 neutralitet så krävs det många mil på mätaren och då är det mer rimligt att det också betraktas i jämförelse

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *