
Den rödgröna ledningen för Stockholms stad har förskräckande planer för Ropstensområdet som hotar både närmiljön och hela skärgården – och som måste stoppas!
Stockholms stad vill att det tyska cementföretaget Heidelberg Materials (Cementa) ska få uppföra en gigantisk cementdepå mitt emot Millesgården, bara några hundratal meter från bostäderna i Hjorthagen och på Lidingö. Depån kommer bland annat att omfatta flera silos för lagring av cement, varav en gigantisk cementsilo med en bygghöjd på 100 meter, i paritet med Kista Science Tower och Norra tornen i Vasastan.
Dessutom vill Stockholms stad muddra upp giftiga och förorenade muddermassor vid den gamla Kolkajen i Ropsten. Föroreningar som har samlats på platsen under de dryga 100 år som Stockholms stad använde kol för att framställa stadsgas.
Så länge föroreningarna ligger kvar orörda i sjöbottnen utgör de ett hanterbart miljö- och hälsoproblem, även om halterna av vissa miljögifter behöver reduceras med 98-99 % för att vattenförekomsten skall nå god kemisk status (källa: Rapporten Underlag till lokalt åtgärdsprogram för Lilla Värtan och Strömmen - Näringsämnen och miljögifter, Miljöförvaltningen, Stockholms stad och Thyréns, okt 2022). Om man däremot börjar röra om i bottensedimenten till exempel i samband med muddring frigörs både gifter och andra föroreningar som riskerar att sprida sig över stora områden.
Mitt emot Kolkajen på Lidingösidan planerar Lidingö stad att bygga en attraktiv marina med bland annat restaurang, gästhamn och kallbadhus. Möjligheten till ett kallbadhus, eller annan form av havsbad, kan fördärvas om vattnet förorenas av Stockholms stads muddringar.
I sin planering vill Stockholms stad dessutom dumpa de miljöfarliga muddermassorna i innerskärgården. En plats som Stockholms stad nämner är Askrikefjärden, inom Lidingö kommun. Andra platser är Kanholmsfjärden, Almagrundet och Ekoknölen i Nynäshamns skärgård. Samtliga platser är enligt vår uppfattning totalt olämpliga. Östersjön lider redan idag av alldeles för många föroreningar och det är obegripligt att partier som kallar sig rödgröna har sådana planer.
Den planerade cementdepån kommer bland annat att ta emot cement från Gotland via fartyg som skall lägga till intill cementdepån och därmed kontinuerligt röra upp sediment. Cirka 500 cementfartyg per år (källa: Tillståndsansökan, Heidelberg Materials, apr 2024) beräknas anlöpa cementdepån dygnet runt, året runt. Till denna intensiva båttrafik skall läggas idag befintlig fartygstrafik till den planerade bränsledepån samt fartyg till och från Stockholm Exergis planerade anläggning för borttransport av insamlad koldioxid.
De 900 000–1 600 000 ton cement och ballast som beräknas omsättas i depån årligen (1,6 – 3 gånger mer än vid dagens cementdepå i Lövholmen) kommer sedan att distribueras ut i länet och landet med lastbil (källa: Tillståndsansökan, Heidelberg Materials, apr 2024). Om varje lastbil lastar 30 ton kan man räkna med en ökad tung trafik om 30 000 – 50 000 lastbilar per år till och från depåområdet. Även om det sägs att cementdepån ska vara en modern anläggning finns det inga helt slutna system för att hantera cement. Cementspill och cementdamm kommer kontinuerligt att frigöras och spridas okontrollerat med vindarna.
Tyvärr kan vi konstatera att planeringen av dessa två projekt påbörjades redan under den period som Stockholms stad styrdes av de borgerliga eller i en blågrön allians. Men det gör inte saken bättre. Dåliga beslut måste kunna rivas upp! Vi förväntar oss att Stockholms stad stoppar etableringen av cementdepån! En tung industridepå för enorma mängder cement kan inte förläggas mer felaktigt än intill ett bostadsområde – som dessutom ska expandera kraftigt de närmaste åren.
När det gäller bostadsbyggandet på Kolkajen kan vi förstå Stockholms stads behov. Men de måste ompröva sin planering när det gäller hur de muddrar och gör sig av med muddermassorna. Allt måste ske i en sluten process där inga föroreningar får spridas och inga muddermassor får skada omgivningarna. Den nuvarande planeringen håller inte. Självklart kan vi inte heller acceptera att muddermassor dumpas inom Lidingö stads gränser, i Askrikefjärden. Men inte heller kan vi som skärgårdsmänniskor acceptera dumpning av förorenade muddermassor på andra platser i Stockholms vackra skärgård. Samtliga muddermassor måste helt enkelt transporteras bort för säker destruktion på en godkänd saneringsanläggning. Inget skadligt får lämnas kvar i Ropsten eller i omgivande vatten.
Nu är det upp till bevis för det rödgröna styret i Stockholms stad att man tar miljöfrågorna på allvar – och inte bara i ord och pamfletter påstår sig värna miljön! Lidingö stad kommer att driva processen mot båda projekten så långt vi kan. När det gäller cementdepån måste den naturligtvis förläggas långt bort från bostäder – oavsett om det handlar om boende på Lidingö eller i Ropstensområdet eller vid Cementas nuvarande lokalisering vid Lövholmen intill Södermalm. Inget bostadsområde ska behöva lida av tung cementindustri in på knuten. Ännu finns möjlighet för Stockholms stad att göra rätt – gör det!

Anders Paulsen (LP), kommunstyrelsens vice ordförande Lidingö
Ett yrvaket uppvaknande men den här processen skulle ha motarbetats av Lidingöpolitiken för länge sedan och det gäller samtliga partier. Vad vi spontant kan göra är att sätta så många käppar i hjulet som möjligt under den fortsatta processen i avvaktan på ett politiskt tillnyktrande på andra sidan bron.
Det är Stockholms styre, regionstyre, regeringen och Stockholms Handelskammare samt SVOA som trycker på för att ge HM Cementa tillstånd att flytta ihop sina verksamheter till Värtan.
Lilla Värtan skulle bli Stockholmsområdets farligaste inre vatten.
Enligt VD för Cementa kan dom ligga kvar i Lövholmen,
Region Stockholm vill att Heidelberg M =Cementa flyttar sin betongindustri till Ropsten för dom vill dom bygga 1800 bostäder i Lövholmen.
Det planeras även en stor cemtentkross vid Ropsten.
Hela anläggningen planeras bli 3 gånger städer än i Lövholmen.
Det innebär buller, damm, stor lastbilstrafik 100 st dygnet runt, fler båtar än 5OO för det ska hämmats koldioxid som ska hämtas med båtar till Norge för att grävas ner.
Ordförande för Lidingöstyrelsen Hyresgästförening
Sent skola syndaren vakna!
Hade de styrande i Lidingö stad skött sina uppdrag och åtaganden ”by the book” hade de kunnat svara på den enkät/information som Stockholms stad skickade 2019 till de styrande på Lidingö.
Hade Lidingös ledartrojka vid den tidpunkten besvarat enkäten och uttryckligen protesterat
mot planerna hade frågan remitterats och andra alternativ möjligtvis undersökts var cementdepån skulle kunna placeras.
Men icke. Enkäten besvarades aldrig inom svarstiden utan blev liggande i någon byrålåda i Stadshuset.
Det är häpnadsväckande!
En sådan central och viktig fråga för Lidingöborna ignorerades och ”glömdes” bort.
När sedan planerna presenterades en lång tid efter remisstiden slut då ”vaknade” de styrande herrarna i Stadshuset.
Det är väl bra att man från Stadshuset protesterar och höjt rösten idag, men det hade varit avsevärt mycket bättre om det skett för dryga fem år sedan.
För många år sedan träffade jag en äldre Lidingöbo som illmarig berättade att Stadshuset tidigare kallades någon annat i folkmun bland Lidingöborna nämligen ”Sovsäcken”.
Det epitetet verkar emellanåt fortfarande äga sin riktighet.
”Vi förväntar oss att Stockholms stad stoppar etableringen av cementdepån!”
”Nu är det upp till bevis för det rödgröna styret i Stockholms stad att man tar miljöfrågorna på allvar – och inte bara i ord och pamfletter påstår sig värna miljön! Lidingö stad kommer att driva processen mot båda projekten så långt vi kan. ”
Ni borde extraknäcka som journaliser, det är nästan så att man kan tycka att ni gör det bättre än att driva den politik som Lidingöborna förtjänar.
Kort fråga: Vad gör ni åt detta? Det framgår av texten att ni inte gör något annat än att skylla andra partier för detta. Jag hoppas att det inte stämmer, jag betalar inte er lön för att ni ska göra enbart det tack så mycket!!
Jag tycker man måste ta upp säkerhetsaspekten också. Vi har först kryssningsfartygen, sedan Silja Lines båtar och därefter Tallinks fartyg. Lägg så till Stockholm Exergis båtar och SL:s turbåt linje 80 som landar i Ropsten. Sommartid rör sig också många fritidsbåtar i området.
Tänk om ! – en cementdepå av den här storleken ska inte placeras 60 m från Lidingöbron utan långt ifrån bebyggelse
Det är verkligen häpnadsväckande och även skrämmande om detta inte stoppas!
Frågan är nu vad som verkligen kan göras, gå till handling och inte bara prata!
Totalt haveri hos S och MP också i denna fråga. Nu i Sthlm Stad där man vill etablera en storskalig cement depå verksamhet i Ropsten. MP vill framstå som miljövänligt när man i själva verket återigen bidrar till miljöförstöring. Prata om dubbelmoral.
Att etablera storskalig miljöfarlig cement depå verksamhet i direkt anslutning till bostäder är ju mycket dåligt för boende i närområdet. Just av denna anledning flyttades ju cement depå verksamheten från Lövholmen när de boende klagat.
M i Sthlm Stad (numera i opposition) måste också ta sitt förnuft till fånga och gå emot S och MP och aktivt driva på för en annan placering av denna miljöskadliga verksamhet .
Såklart var det politiska styret på Lidingö inte tillräckligt vaket, uppdaterat och handlingskraftigt 2019 då denna fråga först var aktuell. Saken blir dock inte bättre av att idag lägga all energi på att klaga på vad som hände för 6 år sedan.
Nu måste vi fokusera på att gemensamt med alla till buds stående medel få till en förändring av vart denna cement depå verksamhet bör placeras. Bästa platsen borde enligt min uppfattning vara Norvik nära Nynäshamn (inte Ropsten) . Med denna placering löser man till stora delar identifierade boende, miljö och säkerhets problem samtidigt som hänsyn tas till logistik och ekonomi.
Gör om och gör rätt.
Dags att göra sin röst hörd. Bättre sent än aldrig!
En alternativ placering är väl framför Dalenum så att Kso får njuta utsikten dagligen från sin bastubrygga?
Jag vill rikta ett stort tack till Christer Serenhov för din mycket informativa och framför allt seriösa kommentar. Detta är sannerligen ett mycket seriöst ämne och ska behandlas därefter. Jag delar alla dina åsikter så nu gör vi gemensamt våra röster hörda: NEJ TILL CEMENTDEPÅN I ROPSTEN!
Christer Serenhow
Var befanns du när frågan var aktuell 2019? Icke med i denna debatt, mig veterligen.
Jag kan tycka att du ska vara tacksam att de flesta medborgare i Lidingö har har en gemensam ståndpunkt i frågan.
Inte komma med någon ”pekpinne” att vissa som var ”vakna” redan 2019 reagerade.
Men uppenbart inte du.
Nu belyser vi problemet idag gemensamt och agerar därefter.
Med vänlig hälsning, Olle Starrin