”En stor dag för Lidingöborna”

Daniel Källenfors och Ander Paulsen väntar på avgång i Gåshaga brygga.
Lilla Lidingöbron28 maj 2024 kl 04.159
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Tjuvstartade? ”klart att det finns alltid något man kunde göra bättre”.’
    Men hallå; det är inte 1:a april. Ris till Stadsdirektören, tjänstemän, Region Stockholm SL, Projektorganisation fd och nuvarande kommunalråd.
    Idag saknar många med mig en viktig vattenled som funnits sedan vikingatid. 1973 minskade den seglingsfria höjden till 12,5 m. Därefter har den segelfria höjden minskat till hälften med beslutet att bygga lilla Lidingöbron. Obra!

    1. Där har du fel Paul Matell! Den nya bron har en segelfri höjd på 7 meter, jämfört med den gamla brons 5,2 meter. Så om vikingarna ska klaga hos någon är det hos 1925:års brobyggare.

      1. Har du missat att ”den gamla” bron brukade vara öppningsbar? Jag har för mig att det blev för dyrt att hålla maskineriet i ordning varvid den möjligheten försvann.

  2. Fantastiskt! Ser dock inga ursäkter från politiken till förseningen… att använda skattemedel för att dela ut och låta de som betalat betala igen känns lite trist.

    1. https://www.bussmagasinet.se/2024/05/resenarerna-atervander-inte-till-sl/

      Nästa utmaning från SL där kommunen och regionen behöver bli kompisar (nästan).

      ” Busstrafiken i innerstan och på Lidingö står nu på tur för nedskärningar”

      Själv har jag slutat med månadskort då 205 som
      Jag oftast åker aldrig är i tid längre. Det i kombination med prishöjningar gör bilen mer attraktiv.

      När jag sedan läser detta häpnat jag. https://www.battrestadsdel.se/stockholm/mp-sa-ska-fler-valja-sl-framfor-bilen-9-nya-mal/

      ” – I det nya programmet sätter vi ett mål om att 65 procent av resorna med motorfordon ska vara kollektivtrafikresor 2035”

      Gissar att 5% Max av resorna från sticklinge sker med buss. Jag har länge försökt men har tröttnat på SL.

      Föreslår att Lidingö stad inleder skärpta diskussioner med SL gällande hur detta ska uppnås. Det handlar inte bara om miljön utan också om en bättre service till medborgarna.

      Detta nu efter att kommunstyret skämt ut sig med en kraftigt försenad Lidingöbana

    2. Stämmer det att tågen återigen inte går över bron? I så fall inte någon särskilt stor dag Daniel….

  3. Man kunde också glädjande konstatera att invigningståget, som var en helt vanlig avgång för alla som ville åka, var mycket välfyllt med resenärer när det kom fram till Ropsten. Samma sak med de efterföljande tågen. Glädjande nog har resandet på Lidingöbanan återhämtat sig mycket bra efter pandemin.

    1. Du menar att det är tydligt att många är beroende av tåget och har lidit stor skada pga förseningar som skett pga dåligt samarbete mellan byggherre och tågentreprenör?

  4. Reste över bron häromdan. Kära hjärtanes – en sådan njutning. Sådan jämn gång, ljuvligt. Jag är så nöjd. Äntligen!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *