Lidingö Näringsliv publicerar en artikelserie om kollektivtrafiken på Lidingö med anledning av att det blir en hearing i ämnet idag onsdag kl 16.00 i stadshuset. Lidingö Nyheter publicerar samma artiklar för att hjälpa till att sprida budskapet.
Som vi skrivit i en tidigare artikel är tvärtrafiken mellan norra och södra ön helt undermålig och skapar stora problem inte bara för näringslivet. Många byten och långa väntetider hör till vardagen för Lidingöbor, föreningsverksamhet och skolungdomar.
Uppskattningsvis rör sig 6 500 personer över ön under en dag, och eftersom tvärtrafiken är undermålig, tar många Lidingöbor sin bil. Skolungdomar, som bor på ena sidan av ön, och går i skolan på andra sidan, kör sina A-traktorer eller mopedbilar i stället för att åka med kollektivtrafiken, då väntetider, förseningar, låg turtäthet, och byten gör att skolresan kan ta upp till 45 minuter, och dessutom då är risken att komma för sent är stor.
Likaså gäller detta för de ungdomar som har sina fritidsaktiviteter på andra sidan ön. För de yngre barnen är det föräldrarna som kör fram och tillbaka och detta är allt annat än miljövänligt. Både föräldrar och barn känner sig otrygga med flera byten och osäkra avgångar, med både busslinjer och Lidingöbanan, och speciellt då ett flertal byten lämpar sig bäst i Ropsten (annan kommun) som är en helt olämplig och osäker plats för barn och ungdomar att byta buss tillbaka till ön.
Ett exempel är Ridskolan i Stockby dit det kommer elever från hela ön men dit går endast buss 201 som går från Ropsten till Kottla.
– Ridskolan är perfekt centralt lokaliserad på ön men inte ur ett kollektivtrafikperspektiv, säger Carl-G Leissner som är äger och driver ridskolan. Alla typer av idrotter är ytterst meningsfulla sysselsättningar efter skolan för barn och ungdomar och de ska enkelt och tryggt kunna ta sig till sina fritidsaktiviteter, utan att föräldrarna kör, och dessutom går det åt mycket av mammas och pappas tid, säger Carl. Det är en självklarhet att vi ska ha en fungerade och smidig tvärtrafik på ön. Det finns ett antal busslinjer, men ingen linje binder samman ön på ett smidigt sätt – en effektiv ringlinje är ett måste, betonar Carl.
Den ineffektiva tvärtrafiken är inte bara ett problem för alla Lidingöbor, det är också en stor miljöbov då A-traktorerna är allt annat än miljövänliga och skapar dessutom kaos i området runt Hersby gymnasium. Alla föräldrar som dagligen skjutsar sina barn till olika aktiviteter och ibland även till skolan är inte heller ett klimatsmart alternativ.
Betydligt bättre och smartare tvärtrafikförbindelser på ön är ett måste!
Lidingö Näringsliv har föreslagit en ringlinje som binder ihop norra och södra ön, men ännu inte fått gehör för detta så nu gör vi ett försök igen.