Ingen förbättrad kollektivtrafik på sikt

Stad & Politik16 september 2024 kl 04.082

Lidingös ovilja att bygga fler bostäder kommer att få konsekvenser för kollektivtrafiken, säger region Stockholm.  Men det är inte bara regionen som önskar ökad bebyggelse. Många av remissvaren till stadens kommande översiktsplan (ÖP) vill också ha fler bostäder. Men kommunalrådet Daniel Källenfors (M) menar att Lidingö har gjort sin andel i regionen när det gäller bostäder.

I början av nästa år kommer ett förslag till ny ÖP 2030-2050. I mars i år kunde man på Lidingö Nyheter se de båda kommunalråden Källenfors (M) och Paulsen (LP) meddela att Lidingö ska vara som det är (https://www.lidingonyheter.se/var-nya-plan-later-lidingo-vara-lidingo/). Men många av de remissvar som kommit in på förslaget är inte eniga med kommunalråden.

Region Stockholm smäller staden rejält på fingrarna i sitt remissvar på förslaget till ÖP. ”Region Stockholm saknar en tydlig utvecklingsambition i planförslaget som sätter kommunen i ett tydligare regionalt sammanhang och som beskriver hur kommunen avser att bidra till de utmaningar som Stockholmsregionen står inför, inte minst gällande bostadsbyggnadsbehov.” 

Inte nog med det. ”En avsaknad av planerad tillkommande bebyggelse och en stagnerad befolkningsutveckling i kommunen gör att det saknas underlag för ett utökat utbud i kollektivtrafiken”, skriver regionen också.

– Det är inget nytt de kommer med. Vi byggde 1 100 lägenheter i Dalénum och ändå drog man ner på kollektivtrafiken. Vi vill ha vår andel av kollektivtrafiken oavsett byggande. Nu får andra kommuner ta sin andel av byggande. Vi har lovat våra väljare att behålla Lidingö som en grön stad och vårda det vi har. Det kommer säkert att byggas lite här och där men jag har svårt att se några större projekt, säger Daniel Källenfors (M).

John Mattson AB menar att de tre utvecklingsområden som utpekas i ÖP (Rudboda torg, Björnbo och Högsätra) inte innebär något nytt eftersom de redan är planerade. Fler bostäder skapar förutsättningar för fler linjer och ökad turtäthet i kollektivtrafiken.

Lidingö hembygdsförening poängterar kritiken mot bristen på tvärförbindelser på ön. Planen borde förespråka en framtida mer varierad bebyggelsestruktur och inte ensidigt prioritera markbostäder på stora tomter. Hembygdsföreningen saknar en vision för de kommande decennierna.

Destination Lidingö representerar de många kursgårdarna på Lidingö och menar att staden ”ska vara drivande i dialogen med SL för att säkerställa en mer frekvent kollektivtrafik”.

Lidingö näringsliv önskar att ”Busstrafiken ska även verka för att skapa goda tvärförbindelser på ön, dit de andra trafikslagen inte når…  Busstrafikturer behöver även utökas till våra konferensanläggningar och till vår hantverksby.” När det gäller framtida bostäder skriver man ” Ur ett samhällsperspektiv kan hyresrätter även vara bra för såväl yngre (nya på bostadsmarknaden) som äldre (avveckla/förflytta ägande).”

Även Naturskyddsföreningen anser att Lidingö behöver billigare bostäder och hyresrätter i framtiden. Föreningen konstaterar att både tvärtrafik och kollektivtrafik måste förbättras. ”I nuläget är de klart undermåliga. Den enda tvärförbindelse som finns upphör tidigt på kvällen och är mycket gles utom under rusningstid.

En ÖP är ett icke bindande dokument som anger färdriktningen för hur Lidingö är tänkt att utvecklas de kommande tjugo åren. Under ÖP:s samrådstid april-juni har ett trettiotal remissvar inkommit från olika organisationer, förvaltningar och privatpersoner.

Kommentarer

  1. Lidingös ovilja att bygga fler bostäder kommer att få konsekvenser för kollektivtrafiken, säger region Stockholm
    Hur ska det tolkas?
    Ska människor som är beroende av kollektivtrafiken som inte har råd med egen bil, som arbetar i närförorter straffas?
    Många inom hemtjänsten bor i Kista etc vilket innebär att den äldre befolkning på Lidingö drabbas.
    Alla drabbas, skolbarn osv
    Biltrafiken har redan ökat.
    Det är ett skamligt agerande av region Stockholm
    Eva Lund

  2. Ekonomisk tillväxt sker inte med automatik genom befolkningsökning, Malmö är ett tydligt bevis på motsatsen. Malmö är i hög grad bidragsberoende, vilket boende på Lidingö får finansiera. Ser dagligen ett stort antal som reser till lidingö kommunalt och det verkar fungera. Att det inte skulle fungera för hemtjänstpersonal är för mig en gåta.

    Stå upp för att minimera byggandet

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *