Vagnbrist, signalfel och växlande väderlek. Vem ansvarar egentligen för att kollektivtrafiken fungerar som den ska på Lidingö? På Lidingö stads hemsida finns svaren:
Sedan den 26 maj 2024, då Lilla Lidingöbron började trafikeras, rullar Lidingöbanan hela vägen mellan Ropsten och Gåshaga brygga. Men vissa problem finns ändå med inställda turer, vagnbrist eller sträckor som inte fungerar och ersättningstrafik som inte upplevs räcka till.
I samband med blixtnedslaget den 29 augusti 2024 påverkades Lidingöbanans säkerhetssystem kraftigt, enligt regionens trafikförvaltning. Vissa komponenter skadades och måste bytas ut, därför behövde vissa delar av banan stängas för trafik.
Trafikförvaltningen, Region Stockholms ansvar
Det är Region Stockholm genom trafikförvaltningen som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län. Det innebär att de har ansvar för den lokala buss-, spårvägs- och pendelbåtstrafiken samt tunnelbanan. De ansvarar för linjedragningar, tidtabeller och eventuell ersättningstrafik, när den ordinarie trafiken av någon anledning inte fungerar.
Lidingö stad har löpande kontakt med trafikförvaltningen och deltar i olika forum där det finns möjlighet att ta upp mer långsiktiga och strategiska kollektivtrafikfrågor.
Liksom övriga kommuner i länet får staden varje vår möjlighet att yttra sig om trafikförvaltningens förslag till förändringar i kollektivtrafiken för det nästkommande året. Remissen besvaras före sommaren och ändringar i trafiken sker i samband med SL:s tabellskifte i december.
– Vi lämnar synpunkter på föreslagna trafikförändringar och ger förslag på förbättringar för att Lidingöborna ska ha en så bra och välfungerande kollektivtrafik som möjligt. Det kan till exempel gälla bättre tvärförbindelser, bibehållen och utökad busstrafik och fler båtbryggor som trafikeras. Men vi har ingen rådighet eller beslutsrätt i detta, det är Regionens trafiknämnd som i slutändan fattar beslut, säger Anders Paulsen (LP) kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.
De nedskärningar som gjorts i kollektivtrafiken de senaste åren beror enligt SL på förändrat resande. Antalet resenärer och biljettintäkterna har minskat medan kostnaderna har ökat. Bland annat drogs busslinje 221 in mellan Ropsten och Larsberg förra året.
Förbättringsförslag för 2025
I årets remiss inför 2025 föreslår Regionens trafikförvaltning inga förändringar på Lidingö, varken för Lidingöbanan eller bussarna. Staden har däremot lämnat önskemål om flera förbättringar.
– Bland annat vill vi att buss 221 sätts in igen och att tvärförbindelserna på ön blir bättre. Det är också viktigt att förbindelserna mellan innerstan och Ropsten fungerar bra, även kvällstid och helger, och att tåg- och busstrafiken synkar bättre vid byten, säger Anders Paulsen.
Alla kan påverka
Även om regionens trafiknämnd fattar beslut om kollektivtrafiken finns möjlighet att påverka. Inför 2024 hade trafikförvaltningen föreslagit lägre turtäthet för busslinjerna 203, 206 och 225. Efter påtryckningar från staden och Lidingöborna beslutades att förändringarna inte skulle genomföras.
Som privatperson eller företagare kan du bidra till att påverka kollektivtrafiken genom att framföra önskemål direkt till SL:s kundtjänst. Även om kundtjänsten inte kan besvara allt så skickas synpunkterna vidare till trafikförvaltningen inom Region Stockholm, som ansvarar för trafikplaneringen, eller till Stockholms spårvägar, som på uppdrag av SL driver Lidingöbanan. Storstockholms Lokaltrafik (SL) är samlingsnamnet och varumärket för den upphandlade allmänna kollektivtrafiken i Stockholms län.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm höll med om att kollektivtrafiken och framför allt Lidingöbanan inte fungerat som den ska och att det är oacceptabelt. Det finns flera orsaker som påverkar Lidingöbanan. De vagnar som köpts in till Lidingöbanan har inte visat sig fungera som det var tänkt, med bland annat flera fordonsfel. Det har också varit ett antal olika, parallella händelser och fel som påverkar Lidingöbanan.
Därför råder vagnbrist
Anton Fendert sade att man också tittar på om man har tillräckligt antal vagnar på Lidingöbanan. I dag finns det nio vagnar på Lidingöbanan. Regionen utreder möjligheten att låna in vagnar från andra linjer. En annan åtgärd är att se över underhållsplanen för vagnarna.
Fendert kunde inte svara på när en fullt fungerade Lidingöbana blir verklighet, men både han och Erik Norling betonade att det är en fråga man har stort fokus på.
Att förändra busslinjer är komplext, tillade trafikdirektör Erik Norling. Det är något som man ska titta på, dock utan konkreta löften. Man förklarade att neddragningar i kollektivtrafiken beror på försämrad budget.
Lidingö stad hoppas att de intensiva diskussionerna kan leda till en kollektivtrafik som både är mer tillförlitlig och hållbar och som bättre möter de behov som finns på ön.
Tack,
När man läser detta uppstår det fler frågor som inte alls besvaras.
De båda ansvariga som besökte Lidingö i slutet på förra året har lämnat sina uppdrag. Vilka personer är det staden för dialog med nu? Vilken uppföljning har ni planerat på det mötet ni sammankallade till?
Hur ser Lidingö stads plan ut för att arbeta med en bättre trafik? Har ni specifika personer utpekade som har till uppgift att säkra Lidingöbornas situation? Det framkommer inte tydligt i texten.
Att hänvisa till sl kundtjänst är en smula ironiskt eller? Jag vill nog tro att det är fullständigt meningslöst.
Återkom gärna tydligare i vad staden gör. Det framstår som att det är att peka på regionen, jag hoppas att ni gör mer än så.
Instämmer i föregående skribents synpunkter. Det behövs tydliga ansvariga både på kommunal och regional nivå. Sedan behövs en plan för hur problemen ska lösas. När den kryptiska termen ”inställd på grund av vagnbrist” dyker upp vid ungefär varannan avgång under högtrafik kommer jag att tänka på Anton Fenderts arroganta uppträdande i stadshuset före jul där han bedyrade att han tog till sig synpunkterna, men utan att redovisa något konkret. Detta vid en tidpunkt när han nu, enligt egen uppgift, redan bestämt sig för att kliva av uppdraget.