Lidingöbanan i samverkan med tvärtrafiken

Debatt19 november 2024 kl 03.056

Till Anton Fendert, Trafikregionråd, Region Stockholm

Lidingö Näringsliv, företagen på ön, föreningar, skolor och privatpersoner på Lidingö uppmanar SL att agera med krafttag för att få en Lidingöbana som fungerar dagligen enligt tidtabell, samt att skapa betydligt smidigare tvärförbindelser på ön.

Lidingö är en ö och en stad med snart 50 000 invånare och över 7 000 företag, varav ca 5 000 är mindre företag med många kunder både på och utanför Lidingö. Det finns över 12 000 arbetstillfällen på ön, så varje dag pendlar ca 5 000 till Lidingö, ca 16 000 pendlar ut från ön medan ca 6 500 rör sig på ön.  Alla är starkt beroende av en pålitlig kollektivtrafik till och från ön samt en välfungerande tvärtrafik.

Lidingöbanan är sårbar
Över 60 % av Lidingöborna bor utefter Lidingöbanans sträckning och likaså ligger här många stora företag, vilket gör sträckan extremt sårbar. Lidingöbanan har ständigt olika problem, med bland annat ersättningsbussar som oftast inte kommer i tid vilket orsakar stora förseningar och irritation för alla som ska till sina arbeten i stan, liksom för dem som kommer från Stockholm och jobbar i företagen utmed Lidingöbanan. Detta medför att de tar bilen, vilket verkligen inte är klimatsmart.

Ineffektiv tvärtrafik skapar extra miljöutsläpp

Det är extremt dåliga bussförbindelser mellan Norra och Södra Lidingö. Uppskattningsvis rör sig 6 500 personer på ön under en dag, och eftersom tvärtrafiken är undermålig, tar många som arbetar på ön sin egen bil. Skolungdomar, som bor på ena sidan av ön men har idrotter eller skola på andra sidan, kör sina A-traktorer eller mopedbilar eller föräldrar som kör fram och tillbaka och detta är allt annat än miljövänligt. Vi har tidigare föreslagit en ringlinje som binder ihop norra och södra ön, men inte fått gehör för detta.

Trängselskatten

Ytterligare ett sorgebarn är trängselskatten vid Ropsten, som egentligen borde vara gratis för dem som vill släppa eller hämta från tunnelbanan, om man vill tänka klimatsmart.

Möte i samverkan

Nu vill vi träffa dig och representanter för SL för att öka kunskap och förståelse för konsekvenser av en icke fungerande kollektivtrafik på ön och tillsammans hitta lösningar för ökad pålitlighet av Lidingöbanan samt smartare tvärförbindelser på ön och som nödvändigtvis inte behöver vara dyrare – kanske t.o.m. mer kostnadseffektiva och mer klimatsmarta.

Lidingö den 18 november 2024
Styrelsen för Lidingö Näringsliv – en organisation som verkar för ett utvecklat näringsliv
Kontaktperson: Katarina Palmstierna, ordförande, katarina@katarina
www.lidingonaringsliv.se

Kommentarer

  1. Tänk om…

    …man byggde den norra sträckningen av Lidingöbanan, ja lite som den en gång var men med möjligheter.

    Börja med att dra spårvägen från bron, som nyss byggts och antagligen inte är förberedd för att sticka av ett par spår norr över. Vidare på Islinge hamnväg, upp på den gamla banvallen på Norra Kungsvägen, å sväng av in på Lejonvägen till Lidingö Centrum.

    Här kommer första möjligheten: Man kan antingen dra den vidare på Kyrvägen till Lidingövallen (någon som ser möjligheter vid Lidingöloppet?), eller/och så drar man spåren upp för backen vid Vasavägen, förbi Hersby Skola och Ridskolan Stockby, och så vidare på Kottlavägen hela vägen till Kottla Station där den går ihop med Södra Lidingöbanan.

    Om man väljer att dra vägen till Lidingövallen, så finns återigen valmöjligheter: Man kan göra en tunnel under Näset och därmed stödja hela det området, och/eller så drar man den vidare förbi Rudboda, och vänder på vändslingan precis när Norra Kungsvägen övergår i Elfviksvägen vid Södergarnsvägen.

    Om man vill så täcker detta in mycket mera – men det såklart, då måste ju Lidingöbanan börja fungera utan anmärkning, och man måste lösa en massa utmaningar som nya Lilla Lidingöbron (som enbart verkar tillåta enkelspårstrafik – har aldrig sett tågen ens mötas på bron – måste vara något udda) som inte alls är byggd för att grena av sig.

    Never mind den antagligen extremt höga kostnaden för en sådan byggnation……

    Men kom inte å säg att det inte finns möjligheter och idéer – för det finns det!

  2. Tack för att ni agerar i frågan om kollektivtrafiken på Lidingö. Instämmer att den är undermålig, men allra sämst fungerar Lidingöbanan.
    Bästa hälsningar

  3. Att i stycket efter man har skrivit att det inte är miljövänligt att ta bilen för att hämta eller lämna föreslå att det ska vara klimatsmart att ta bort trängselskatten vid Ropsten är motsägelsefullt. Vill man vara klimatsmart så ska man lämna bilen hemma och åka kollektivt istället.

    Lidingö Stad sa nej till att bygga tunnelbana till Lidingö i Sverigeförhandlingen. Då får man leva med trängselskatten vid Ropsten då politikerna tycker att kollektivtrafiken är tillräckligt bra för att man inte ska behöva hämta och lämna vid Ropsten.

  4. Väl fungerande kollektivtrafik med bra och väl tajmade förbindelser en självklarhet för alla parter. Förbättra direktförbindelse till Lidingö centrum från Skärsätra och Dalenum området.
    Ser fram emot en ny upphandling för kollektivtrafik med hänsyn till Lidingös infrastruktur och verkliga behov bland resenärer.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *