Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Ett tips till de båda ordförande som använder media för att kommunicera.. ni kanske ska ge era kontaktuppgifter om inte er målsätttning endast är att synas i en insändare? Bara ett vänligt råd om er sanna ambition är att ställa saker till rätta snarare än att bara gnälla.
Artikeln är en saklig sammanställning av återkommande problem med trafiken på Lidingöbanan. En trafik som SL har driftansvaret för.
Vad är det som är gnäll?
Eller rättare sagt, vem är det som står för irrelevant gnäll?
Det är förmodligen Spanska spårvagnar
de är inte särskilt driftsäkra. Det finns andra fabrikat som är det. SL.
..
Menar Anders Karlsson på fullt allvar att SL’ representanter inte vet hur de kan kontakta Källenfors eller Paulsen?
Håller du f ö med om kritiken av trafiken på Lidingöbanan?
Hej,
Om de har en fungerande dialog så har jag svårt att förstå varför inget redan skett i frågan. Läser insändaren som ett sista försök att visa någon form av påverkan. Läser den mest som gnäll.
Om jag har förståelse för att Lidingös medborgare lider av det, absolut. Om jag tror att det kommer bli bättre av en insändare där man på ett ganska enkelt sätt berättar för någon annan vad de ska göra? Återstår att se
Det mesta tyder på att inköp av billiga Spanska spårvagnar inte var så lyckat som politikerna trodde de var. Köp av billiga spårvagnar brukar straffa sig. Förut när de gamla svenskbyggda spårvagnarna gick så funkade de mycket bättre. Det är också konstigt att växlar och signaler funkar dåligt ,hela bananan är ju renoverad. Mycket dåligt och stor skandal att det funkar så dåligt på Lidingöbanan.
– De tåg som inte är anpassade för vårt klimat köptes in av Tamsons. Dom höll fel standard då och gör det fortfarande.
– Det incitamentsavtal som drog in buss 221 tecknades av Moderaternas företrädare.
Jag har full förståelse för att man gärna vill rikta uppmärksamhet åt annat håll. Men det renhåriga hade varit att konstatera att dessa frågor blev fel med era företrädare vid makten och men att nuvarande styre måste försöka göra det bästa av situationen.
Har du källor på detta eller fabulerar du som vanligt? Besluten om att köpa in tågen togs innan Tamsons tillträdde och det i ett beslut som ditt eget Vänsterparti röstade för. Bussarna har dragits in på grund av budgetar som Vänsterpartiet tagit fram och röstat för. Sluta upp med att vidarebefordra trams från dina styrande kamrater i Regionen. Om ni inte fixar att ta ansvar och styra upp det ni nu är med och styr över så kanske läge gå i opposition igen? Kollektivtrafiken har ärligt aldrig fungerat så dåligt som nu med vänsterstyre.
Mellan 2006 och 2014 var Christer G Wennerholm (M) Trafiklandstingsråd och det var under hans tid tågen köptes in.
https://docs.netpublicator.com/api/public/r01124007/document/2bc6ca4b10778b2473ea-3cd2-4064-9388-38a00f86d5ed?hash=5588596f5ce449-99b92942f0ca4235328-63869a667d634237249-6ee0780d79d84592244-ccba854193c94592250&cache=Sat%20Jan%2011%202025%2018:32:41%20GMT+0100%20(centraleuropeisk%20normaltid)
Som daglig resenär med Lidingö tåget har jag nu fått nog. Och detta är inte Stockholms Spårvägars fel.
SL kan inte leverera som utlovat för oss som är beroende av kollektivtrafiken på Lidingö.
Vilka tar på sig ansvaret?
Rättelse: Beslutet fattades den 16 mars 2010. Av § 37 framgår att Landstingsfullmäktige fattade ett enhälligt beslut dvs. samtliga partier stod bakom beslutet
https://docs.netpublicator.com/api/public/r01124007/document/decc39804c70a5a57e8f-910c-4bd2-90c1-8ef5f51106c7?hash=5588596f5ce449-99b92942f0ca4235328-63869a667d634237249-6ee0780d79d84592244-ccba854193c94592250&cache=Sat%20Jan%2011%202025%2019:37:05%20GMT+0100%20(centraleuropeisk%20normaltid)
SD satt inte i Landstingsfullmäktige (numera Regionfullmäktige) vid den här tidpunkten men övriga partier fattade alltså ett enhälligt beslut om inköp av italienska A36 vagnar till Lidingöbanan.
Av § 161 på s. 10 i bifogat dokument framgår följande:
YRKANDEN
1) bifall till förvaltningschefens förslag till beslut
2) bifall till S-ledamöternas förslag till beslut, bilaga 1. V-ledamoten anslöt sig till S-ledamöternas förslag till beslut.
Ordföranden ställde proposition om yrkanden och fann att trafiknämnden bifallit förvaltningschefens förslag till beslut.
BESLUT
Trafiknämnden beslöt att uppdra åt förvaltningschefen
att fullfölja avropet på de sju A36-fordon för Lidingöbanan och trafikstarta
Lidingöbanan med dessa fordon,
att utarbeta underlag för förnyat anskaffningsbeslut för fordon till Spårväg City, samt
att genomföra utredningar i enlighet med ovanstående
RESERVATIONER
S- och V- ledamöterna reserverade sig mot beslutet.
https://docs.netpublicator.com/api/public/r01124007/document/4469215ea20e7b777f7f-af69-4e90-b6d4-dce5274c6c2a?hash=5588596f5ce449-99b92942f0ca4235328-9198636bb0f94257881-0bac5a83ba7e4993442-bc7ea4d0b87a4993502&cache=Wed%20Jan%2022%202025%2019:17:02%20GMT+0100%20(centraleuropeisk%20normaltid)
Beslutet om att köpa in spanska A36 vagnarna togs alltså av M, FP, KD, C och MP.
S och V reserverade sig mot beslutet och SD satt ännu inte i Landstingsfullmäktige.
Låt oss lägga till reservationen i sin helhet, så man förstår vad S och V reserverar sig för:
Beslut om inriktning för fortsatt utredning avseende fordon för Spårväg city
Trafiknämnden föreslås besluta att uppdra åt förvaltningschefen
att fullfölja avropet på de sju A36-fordon för Lidingöbanan och trafikstarta
Lidingöbanan med dessa fordon, samt
att avbryta arbetet med anskaffning av fordon för Spårväg city till dess att
nämnden fattat beslut om Spårvägs- och stomnätstrategin och därmed
även om framtida inriktning för spårvägstrafiken.
I ärendet hänvisas till Spårvägs- och stomnätsstrategin. Någon sådan har nämnden
inte fattat beslut om. Ändå står det i ärendet att de val av fordon som görs för Spår-
väg city kommer få stor påverkan på en eventuell fortsatt utbyggnad av ett inner-
stadsspårvägsnät. Det är en märklig beslutsgång som tyvärr är legio för just Spårväg
city. Till saken hör också att remissutgåvan av den första etappen av stomnätstrategin
som gällde centrala staden blev hårt kritiserad och rimligen inte kan utgöra utgångs-
punkt utan att betydande bearbetningar sker. Innan beslut om fordon för Spårväg city
kan tas måste nämnden få fatta beslut om inriktningen av eventuell framtida spår-
vägstrafik. Annars är risken stor att kostnaderna blir högre än nödvändigt och att
investeringar inte sker utifrån samhällsnytta och behov.
Detta står dock inte på något sätt emot Lidingöbanans behov av nya moderna fordon.