Allt sedan Lidingöbanan återöppnades över Lilla Lidingöbron den 26 maj i år har tågtrafiken även fortsatt dragits med stora problem. Detta har drabbat Lidingöbanans resenärer på ett fullkomligt oacceptabelt sätt. Bara under perioden juni till och med augusti månad 2024 har närmare 1000 avgångar ställts in. Under det senaste året har närmare 2 500 avgångar ställts in. Statistik saknas fortfarande för månaderna september och oktober, men inget tyder på att problemen har minskat. Huvuddelen av trafikinställelserna har berott på brister från SL:s sida. Det handlar om banfel, signalfel och vagnfel. Allt enligt SL:s egen officiella statistik. Endast en mindre andel av den inställda trafiken (249 st) under det senaste året uppges ha berott på trafikentreprenören Stockholm Spårvägar.
Lidingöbornas tålamod är på bristningsgränsen. Tilliten till Lidingöbanan är allvar ligt hotad - trots stora investeringar i tågtrafiken, både från stadens och regionens sida.
Problemen med Lidingöbanan måste omgående få ett slut, oavsett vad problemen beror på. För resenärernas del spelar det ingen roll om det är banfel, signalfel, vagnfel eller personalbrist. Allt är lika illa när tågen inte kommer som de ska!
När Lidingö stad i början av 2000-talet tog beslutet om att rekommendera SL att även fortsatt satsa på Lidingöbanan gick tågen som en klocka. Trots att de gamla vagnarna hade närmare 70 år på nacken fungerade trafiken dag ut och dag in, sommar som vinter. Vi måste snabbt återfå den pålitligheten och stabiliteten – och det är uppenbarligen inte omöjligt att uppnå – med rätt engagemang från SL-ledningens sida.
Vi kräver att SL – såväl politiker som tjänstemän – omgående tar krafttag för att få tillbaka en Lidingöbana som Lidingöborna kan lita på. Det borde inte vara så svårt med tanke på den omfattande upprustning av banan och vagnparken som skett under senare år.
Vi i Lidingö stads politiska ledning bjuder härmed in trafikregionrådet till en hearing inför Lidingöborna i Lidingö stadshus där ni uppmanas informera om läget, varför det har blivit som det blivit och hur er tidsplan ser ut för att komma tillrätta med Lidingöbanans problem.
Återkom gärna med förslag på dag och tid för detta.
Bästa hälsningar
Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö
Anders Paulsen (LP), kommunstyrelsens vice ordförande Lidingö
Ett tips till de båda ordförande som använder media för att kommunicera.. ni kanske ska ge era kontaktuppgifter om inte er målsätttning endast är att synas i en insändare? Bara ett vänligt råd om er sanna ambition är att ställa saker till rätta snarare än att bara gnälla.
Artikeln är en saklig sammanställning av återkommande problem med trafiken på Lidingöbanan. En trafik som SL har driftansvaret för.
Vad är det som är gnäll?
Eller rättare sagt, vem är det som står för irrelevant gnäll?
Det är förmodligen Spanska spårvagnar
de är inte särskilt driftsäkra. Det finns andra fabrikat som är det. SL.
..
Menar Anders Karlsson på fullt allvar att SL’ representanter inte vet hur de kan kontakta Källenfors eller Paulsen?
Håller du f ö med om kritiken av trafiken på Lidingöbanan?
Hej,
Om de har en fungerande dialog så har jag svårt att förstå varför inget redan skett i frågan. Läser insändaren som ett sista försök att visa någon form av påverkan. Läser den mest som gnäll.
Om jag har förståelse för att Lidingös medborgare lider av det, absolut. Om jag tror att det kommer bli bättre av en insändare där man på ett ganska enkelt sätt berättar för någon annan vad de ska göra? Återstår att se
Det mesta tyder på att inköp av billiga Spanska spårvagnar inte var så lyckat som politikerna trodde de var. Köp av billiga spårvagnar brukar straffa sig. Förut när de gamla svenskbyggda spårvagnarna gick så funkade de mycket bättre. Det är också konstigt att växlar och signaler funkar dåligt ,hela bananan är ju renoverad. Mycket dåligt och stor skandal att det funkar så dåligt på Lidingöbanan.