Pinsamt att M och LP inte vet vad de beslutat om
Ordförande och vice ordförande i fastighetsnämnden anklagar oss i oppositionen för att ”sprida missvisande påståenden”. I själva verket är det Moderaterna och Lidingöpartiet som verkar sakna insikt i vad de faktiskt har beslutat om – inte ens de avgifter som nämnden själv har fastslagit har de koll på.
Majoritetens påståenden kontra verkligheten:
- Påstående M och LP: Båtrådet kommer att finnas kvar.
Verkligheten: Båtrådet och dess samverkansfunktion för Lidingös båtliv upphör den 31 december 2026. Stadens tjänstepersoner har visserligen antytt att någon form av samverkans- eller diskussionsforum kan bli aktuellt – men inget konkret finns beslutat.
- Påstående M och LP: Ansvarsfördelningen mellan båtklubbarna och staden kommer att kvarstå.
Verkligheten: Ansvarsfördelningen upphör helt den 31 dec 2026, vilket gör påståendet direkt felaktigt.
- Påstående M och LP: Lidingö stad har erbjudit sig att hantera båtkön. Verkligheten: Lidingö Båtförbund har klargjort att det är stadens ansvar att hantera sin kö, såvida det inte finns ett avtalsförhållande mellan staden och båtförbundet.
- Påstående M och LP: Arrendeavgifterna för båtklubbarna har varit oförändrade i fjorton år.
Verkligheten: Avgifterna har justerats vart tredje år med KPI för varvsplatser och baserats på självkostnadsprincipen samt internränta för brygg- och hamnplatser. Det rör sig alltså inte om frusna arrenden.
- Påstående M och LP: Det nya förslaget fördelar drift och investeringar rimligt mellan båtägare och skattebetalare.
Verkligheten: Förslaget innebär att eventuella framtida underhållskostnader m.m. ska bäras av skattebetalarna – inte båtklubbsmedlemmarna. Det är anmärkningsvärt att staden betraktar detta som en rimlig fördelning, särskilt som man tycks sakna både plan och insikt om vilka investeringar och reparationer som faktiskt krävs för brygganläggningarna.
- Påstående M och LP: Konsultutredningarna innehåller jämförelser relevanta för Lidingös båtliv.
Verkligheten: Jämförelserna har gjorts enbart med Stockholms stad – vilket är både felaktigt och missvisande. Konsultfirmorna har inte ens insikt i anläggningarnas förhållanden och blandar friskt äpplen och päron. Hänvisningen till Danderyd är även den problematisk, då klubbarna där står i konflikt med kommunen. Trots tre års förhandlingar har inget avtal nåtts efter att det tidigare löpte ut den 31 december 2024.
- Påstående M och LP: Nuvarande avgifter är 650 kr/år för bryggplats och 504 kr/år för vinteruppläggningsplats.
Verkligheten: Under perioden 2024–2026 är avgiften 730 kr/år per bryggplats (självkostnad) och cirka 600 kr/år för varvsplats, med uppräkning enligt KPI.
Vår kritik kvarstår:
- Moderaterna och Lidingöpartiets okunskap och ovilja att lyssna till båtlivet på ön har raserat det förtroendefulla ramverk som avtalet från1974 vilade på.
- Den uppkomna avtalslösheten innebär att en tredjedel av Lidingös befolkning – de som är aktiva inom båtlivet - i praktiken fråntas sitt reglerade inflytande över sin verksamhet.
- Den modell – Lidingömodellen – som i decennier tjänat både båtägare och skattebetalare väl måste omedelbart återupprättas.
Vi uppmanar därför återigen Moderaterna och Lidingöpartiet att ta sitt förnuft till fånga. Sluta slösa skattepengar på utredningar om ”marknadshyror” och återinför självkostnadsprincipen för båtlivets föreningar på Lidingö.
Gabor Sebastiani, oppositionsråd Centerpartiet
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Erica Magnergård, gruppledare Kristdemokraterna
Annica Grimlund, gruppledare Socialdemokraterna
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet
Vilken soppa Källenfors har ställt till med. Man kan nästa tro att han behöver skapa arbete åt sig själv! Varför röra ngt som fungerar? Tyvärr händer det allt för ofta att politiken förstör fungerande modeller för att de tror sig veta bättre.