Lidingöbon Martin Strömqvist, en av Sveriges främsta säljexperter och entreprenörer, lanserar nu sin nya bok Den naturliga försäljningen – Så kan alla bli stjärnsäljare. Boken utmanar den svenska synen på sälj och visar hur alla kan utveckla sina naturliga säljförmågor för att nå framgång, både inom och utanför säljsammanhang.
– Försäljning handlar inte om avancerade tekniker. Det handlar om att förstå sina styrkor, vara genuin och skapa relationer. Alla kan lyckas med försäljning, vilket inte bara stärker affären utan också självförtroendet och färdigheterna i andra delar av livet, säger Martin Strömqvist.
Trots att många i Sverige arbetar med försäljning har yrket ett oförtjänt dåligt rykte. Det anses ofta ofint att prata om pengar och sälj. Säljyrket har generellt låg status vilket gör att få attraheras till yrket. Försäljning är heller inte ett akademiskt ämne och har därmed även låg status som forskningsområde. Strömqvist strävar efter att förändra denna uppfattning och höja statusen på säljyrket.
– Att behärska försäljning är en avgörande framgångsfaktor för alla, det är försäljning som får hjulen att snurra. Därför måste vi våga prata om försäljning och se det som en kompetens. Vi måste utbilda inom försäljning och ge ämnet samma status som innovation, ledarskap och teknologi. Mitt mål med den här boken är att visa att försäljning är det mest utmanande, kreativa och tillfredsställande du kan sysselsätta dig med.
Boken släpps den 7 november av Ekerlids Förlag och ger läsaren praktiska verktyg för att lyckas med försäljning, oavsett bakgrund eller erfarenhet. Boken vänder sig både till personer som arbetar aktivt med försäljning idag och personer som inte gör det. Oavsett kommer boken att ge en kompetens som blir en framgångsfaktor oavsett vad man sysslar med.