
Stockholms nya trafikregionråd tillsätts om några veckor. Lidingöpolitikern Patrik Sandström (MP) har nominerat sig själv till en hårt ansatt post, skriver tidningen Mitti.
Efter drygt två år på posten aviserade nyligen Anton Fendert (MP) att han avgår som trafikregionråd i vår. Under sin tid som trafikregionråd har han fått försvara betydligt färre avgångar för flera busslinjer, vilket lett till både ilska och protester bland många resenärer.
Hans ersättare kan bli en partikamrat från Lidingö. Den 2 februari stängde nomineringen och bland dem som kandiderar finns Högsätrabon Patrik Sandström som nominerade sig själv.
– Miljöpartiet och kollektivtrafiken behöver en nystart. Jag kandiderar för att jag vill se över neddragningarna, säger han.
Att ett trafikregionråd kan bli hårt ansatt skrämmer inte Patrik Sandström.
– Jag är absolut redo, och förstår vad som väntar. Förutsättningarna har varit extremt tuffa, och det är många saker som behöver göras.
– Vi måste se över skattefinansiering, prissättning och projekteringsdelen så att pengar inte rinner iväg.
Han vill även se se förändringar lokalt på Lidingö.
– Framför allt vad gäller Lidingöbanan till centrum. Det är det enda kommuncentrum i länet som inte har en stamlinje. Lidingöbanan går längs kusten, men borde gå till centrum. En ringlinje som binder samman ön skulle också vara önskvärt.
Den 9 mars väljs Anton Fenderts ersättare på Miljöpartiets Stockholmsdistrikts årsstämma.
Läs mer i Mitti.
Låter som ett mycket bra val av en vettig person!
Att dra Lidingöbanan via centrum kommer bli extremt dyrt (och hur dra spårvagnen rent geografiskt hade herrn tänkt sig detta?) hur skall MP bekosta detta när MP gör allt de kan och lite till för att inte bygga NK expressen (koppling mellan Ropsten och Spårvagn City), inte bygga klart tvärbanan, inte bygga spårväg Syd. Det behövs pengar tydligen till kollektivtrafiken, och alla byggena, inkl. Bromma Flygplats kommer kräva enorma mängder betong, betong som tydligen skall levereras från den kommande betongstionen i Ropsten (som MP tyligt godkänt, enligt S), så hur får MP ihop allt detta?
Att dra Lidingöbanan via centrums gatumiljö kommer dessutom att bli både trafikfarligt och bullrigt. Speciellt på morgon och sen eftermiddag, precis då alla barn skall ta sig till skolan och många vuxna till sitt arbete eller buss.
Eftersom antalet spårvagnar på väg till/från innerstaden i framtiden kommer att öka betydligt. Den stora depån vid AGA är inte byggd bara för Lidingötåget – utan är dimensionerad för att också kunna hantera alla de vagnar som skall köras inne i City. -Antalet vagnar kommer att mer än tredubblas.
Som varnande exempel skadas i Göteborg ca 80-100 personer varje år av den omfattande spårvagnstrafiken. Hela 144 skadade och omkomna år 2014 och 2015, enligt SVT. Detta inkluderar skador inne i vagnar som hastigt behöver bromsa för annan trafik, såsom det skulle riskera att bli vid en dragning via Lidingö centrum. Antalet olyckor med moped, bilar och andra fordon i Göteborg är därtill betydligt högre – totalt ca 500 olyckor år 2018 enligt SVT.
Så … den dag spåren byggs ihop mellan Lidingö och Stockholm så övergår trafiken på Lidingö till att inkludera all transit till/från den stora depån vid AGA.
Låt för all del inte all denna trafik gå via Lidingö centrum!
Ett mer närliggande exempel på spårvagnstrafik i stadsmiljö är tvärbanans nyliga dragning genom centrala Sundbyberg som jag tror fallit väl ut. Skulle mot all förmodan Lidingöbanan någon gång få ändrad sträckning är spontant Stockholmsvägen och Bussgatan bästa alternativ ur ett tillgänglighetsperspektiv. En alternativ sträckning skulle kunna vara längs Torsviksdiket med ett stopp i höjd med Stadshuset och sedan vidare längs Södra Kungsvägen där Baggeby och Bodal blir en station. Transporttrafiken med tomma vagnar till och från AGA-depån behöver inte gå via Lidngö Centrum utan kan använda sig av nuvarande sträckning.
Vid tidigare analyser baserades kalkylen på att sträckningen längs vattnet användes till annat, som kunde ge en intäkt. Men visst, finns det plötsligt pengar till att behålla detta som transitspår – så har du rätt.
Tack Christer! Har noll koll på detta. Yttrar mig som lekman.
Hur har herrarna tänk dra spårvägen över vattnet? Med ytterligare en bro? Eller tunnel ned tillnuvarande bro? Eller på dagens bilbro? Eller via Islinge? Ja hur skall anslutning mot Ropsten ske? Notera att Norra Kungsvägens på/avfarter ligger ivägen för flertalet lösningar, så hur skall det lösas i så fall?
Det är väldigt enkelt att säga Lidingöbanan via Centrum, men det ger kraftig påverkan.
Inte ens via Islinge blir det enkelt, men om någon lösning är görbar så kanske Islinge. Främst för att det finns utrymme efter Norra Kungsvägen och sedan in på Lejonvägen, sedan fritt val att dra vidare via Vasavägen till
Kotla typ, eller till Lidingövallen, Rudboda osv. Kanske via Näset och finns viljan så Norra Sticklinge (golfbanan ligger ivägen…). Jag råkar gilla denna lösningen via Islinge, men är det ekonomiskt vettigt?
Med tunnel riskerar att dels komma ut mitt i Norra Kungsvägens på/avfart, och ändå för högt för nuvarande bro. Och ändå med tillräckligt avstånd (i höjd) för att gå fritt (luftledning….) så finns alltid risken att Lidingöbanan via Centrum sticker iväg i höjd så den blir högre än Lidingöbron för bilar.
En sak är säkert således, innan man ens tänker Lidingöbanan via Centrum, så måste man lösa broanslugningen mot just Lidingö….
Islinge hamnväg upp till Herserudsvägen skulle väl funka?
Menar du uppför backen alltså? Den backen lutar för mycket. Eller menar du en tunnel mot säg stadshuset typ? Kom ihåg Norra Kungsvägens avfart från Lidingöbron, och höjden för luft el ledningen för Lidingöbanan? Spontant blir det väldigt trångt under broarna?