Rädda ICA-butiken vid Rudboda torg

Debatt24 mars 2025 kl 03.023
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
för Lidingö Vänner.
Karl Alexanderson, arkitekt SAR/MSA
Anders Ulfvarson, Naval Architect, PhD, KTH

Kommentarer

  1. Bilparkeringen på Rudboda Torg är grundvalen för ICA-Rudbodas höga omsättning. Affären har högst omsättning/m2 butiksyta på Lidingö. ICA-Rudboda har ca 7.000 kunder som behöver parkera då och då. Många icke-kunder behöver också parkera där eftersom det saknas tillräckligt med parkeringsplatser för besökare till Östra Rudboda, Lojo och skolan. Det minskade antalet parkeringsplatser kommer att sänka ICA:s omsättning och göra butiken tråkigare och ge oss boende ett sämre liv. ICA blir helt enkelt sämre.
    Antalet parkeringsplatser behöver öka inte minska. Hur löser kommunen det? Hur har kommunen tänkt framtiden? Enligt vad jag har läst förväntar man sig att antalet livsmedelsaffärer minskar och att fler kunder handlar via nätet. ICA-Rudboda har ett väldigt bra kundunderlag, men det har t ex inte ICA-Näset. Läggs den butiken ned behöver de boende ta bilen till antingen Rudboda eller Willys. Då behövs mer parkeringsplatser i Rudboda inte färre. Hur löser kommunen detta?
    Sedan undrar jag var återhämtningen av sopor tagit vägen? Det får ju inte minska antalet parkeringsplatser ännu mer.
    Radhusen som tillkommer läggs väl på en gammal soptipp. marken behöver i så fall saneras innan man bygger boende ovanpå. Det var dyrt i Dalenum och i Gåshaga. Är det inte enklare, billigare och bättre att lägga asfalterade parkeringsplatser där i stället för radhus?

  2. Efter gårdagens informationsmötet i stadshuset om ny detaljplan för Rudboda torg står det klart att den styrande majoriteten inte har för avsikt att rädda den nuvarande ICA-butiken. Detta vare sig gällande öppethållande under en kommande byggtid eller i ett längre perspektiv. Kommunmajoriteten (M och LP) vill med stor sannolikhet stycka av butikstomten och genomföra en snabb försäljning. Enligt politikerna på plats ”kommer marknadsaktörerna att lösa eventuella problem” Vi som bor i området mellan Elfvik och Vallen får förbereda oss på att majoriteten i kommunen såväl bildligt som bokstavligen ”säljer ut” den nuvarande butiken. Kanske kan fortsatt protester från oss som vill värna butiken tala om för kommunledningen att vi inte glömmer när det nästa år stundar val.
    Torgny Sköldborg

  3. Det blir möte i Rudboda skolas matsal i kväll den 27 mars kl 19-21 varvid både opinion och strategi kan utvecklas vidare. Nu ska vi tillsammans fokusera på Rudboda Centrum, som kan bli en tillgång för kringboende om kommunledningen släpper på kravet att butiken ska renoveras och byggas till på plats i stället för ett mycket bättre alternativ: bygga nytt på annan plats i området. Den mycket omtyckta ICA-butiken kan hållas öppen under byggtiden, vilket är starkt önskemål från kunderna. Butiken har cirka 7000 besök i veckan.

Lämna ett svar till Jan Weissenrieder Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *