Parkeringssituationen kring Hersby gymnasium på Lidingö har länge varit ett problem för närboende. Många elever tar sig till skolan med epatraktorer och mopedbilar, vilket leder till att skolans parkeringsplatser överbelastas och missbrukas, ofta genom felparkeringar. När skolans egna parkeringsplatser är fulla, parkerar ungdomarna sina fordon på gator flera hundra meter från skolan. Detta medför också att många elever bryter mot datumparkeringen, som gäller på hela Lidingö.
Lidingö stad har meddelat (e-post 2024-10-17) att nya regler införs, vilka förbjuder parkering på Hersbyvägen och Hagstigen mellan 1 november och 30 april. Dessa förändringar hindrar tiotals bilar från att parkera på dessa gator, vilket redan skapar problem för skolans elever.
Min egen observation visar att privat transport är det vanligaste sättet för elever att ta sig till Hersby gymnasium. Parkeringarna runt skolan är därmed avgörande för att transporterna ska fungera. När dessa nya regler träder i kraft riskerar eleverna att få stora svårigheter att parkera sina epatraktorer, mopedbilar och vanliga bilar, vilket kan leda till dagliga bekymmer.
För ungdomar i vår ålder är mopedbilen ett mycket effektivt transportmedel som sparar både vår och våra föräldrars tid. Ett exempel är en vän till mig som bor längst ut på Elfvik och har cirka 12 minuter till skolan med sin mopedbil. Om han tvingas åka kommunalt tar samma sträcka tre gånger så lång tid, det vill säga cirka 30 minuter enligt SL hemsida. Denna ökning i restid riskerar att påverka många elevers punktlighet och därmed deras skolprestationer.
Den begränsade parkeringen på skolans område kommer sannolikt att missbrukas än mer än i dagsläget. Idag tvingas elever parkera på gulmarkerade områden och i svängar, och situationen riskerar att förvärras då fler försöker klämma in sina fordon på otillåtna ytor. Gräsytor runt parkeringen riskerar att bli överfulla och fordon kan skadas på grund av det trånga utrymmet och vårdslöst parkerande.
När regler för parkering runt skolan inte följs blir de boende i området lidande. Blockerade utfarter och minskad framkomlighet på vissa gator påverkar deras vardag negativt. Dessutom kan de boende i området själva få problem med att hitta parkeringsplatser om de äger fler fordon än de har plats för på sin egen uppfart.
De boende runt Hersby gymnasium har generellt sett egna parkeringsplatser och behöver inte konkurrera om gatuparkeringar under skoltid. Majoriteten av elevernas fordon är borta från området runt klockan 15.00, långt innan de flesta kommer hem från arbetet, vilket gör att det inte borde utgöra ett problem.
Sammanfattningsvis skapar de nya parkeringsreglerna betydande utmaningar för både elever och boende i området. Elever riskerar att få svårt att ta sig till skolan i tid, och antalet tillgängliga parkeringsplatser minskar avsevärt. De boende behöver kunna säkra tillgången till sina egna parkeringsplatser. För att undvika konflikter och en ohållbar parkeringssituation behövs en omvärdering och möjlig anpassning av de nya reglerna.
Pendlande är inget nytt fenomen. Det finns mängder med cykelställ vid skolan. Dessa har tjänstgjort oss elever tidigare. Det kommer inte bara att bibehålla elevernas punktlighet utan även öka elevernad kondition och välbefinnande. Det löser även trängseln på gatorna runt skolan.
Barnen skulle väl kunna parkera hemmavid och gå eller cykla till skolan?
Håller med Anders & Anders: När jag gick i Hersby (1980 till 1986) så gick det utmärkt att cykla, och vintertid fick man ta bussen (som gick som en klocka för övrigt) och gå några meter – inte speciellt jobbigt eller svårt.
Och är det nu för få parkeringsplatser så får man göra som på alla arbetsplatser: Lotta ut fasta parkeringsplatser som man helt enkelt får betala för att få använda. De som inte får en plats, får lämna moppebilen/A-traktorn hemma helt enkelt.