Smyckesbutiken med tusentals visningar på Tiktok

Näringsliv25 juni 2024 kl 03.32

L8 Hasselblad, en gömd affär i Lidingö centrum, kanske inte ser mycket ut för världen när man går förbi, men den har sexsiffriga visningar på Tiktok. 

Lotta Hasselblad. Foto:Kaisa Rasmuson

Inne i värmen möts man av en färgexplosion, väggarna är dekorerade av alla smycken som gjorts på plats. På en hylla som sträcker sig över en av väggarna står färgglada påsar som smyckena placeras i för försäljning. I taket hänger lampor, dockor, och dekorationer som ger intrycket av att kreativiteten flödar mellan väggarna. En korridor från affären leder in till verkstaden som för mig speglar ett kaos, men som för Lotta speglar ordning. Affären ägs av Lotta Hasselblad som har jobbat med smyckeshantverk i över 10 år. Ett litet företag som gömmer sig i centrum men som tar för sig på sociala medier. 

Platsen där Lotta spenderar 100 timmar i veckan. Foto: Kaisa Rasmuson

-Du kanske tycker det ser stökigt ut, men för mig är detta mer ordning än vad det brukar vara, säger Lotta medan hon gör plats vid bordet. 

Lotta sätter sig på en stol vid det stora träbordet och riktar blicken på ett ställ med uppradade ringar som hon precis putsat upp. Hon tar av en ring i taget och inspekterar hur den ser ut. Sedan provar hon en på sitt eget finger. Hon placerar ringarna i olika ordning på ringstället, lutar sig tillbaka och kollar ifall ringarna ligger i ordningen hon vill ha dem i. Lotta håller alltid på med något. Om hon inte gör smycken, målar hon en vägg röd, målar på personalkläder eller så är hon på soptippen och hämtar möbler som hon målar om och gör till inredning.

Lotta visar jackorna hon köpt på second hand och sedan målat på. Foto: Kaisa Rasmuson

-2010 började jag med smycken hemma, jag hade min verkstad hemma och jag var väldigt tidig med Instagram, det var där som jag marknadsförde mina smycken. Jag publicerade inlägg på det jag tillverkade. Sedan mejlade folk mig vad de ville ha så skickade jag ut en faktura. 

Efter ett tag tog maskinerna mer plats, och smyckena blev fler. Då skaffade Lotta för åtta år sedan en lokal i Lidingö centrum, men hyrde ut halva delen till bland annat en secondhand och senare även en nagelsalong. Det var inte förrän september 2023 som Lotta tog över hela lokalen och skapade sin egen affär. 

Lottas stora stämpelsamling. Foto: Kaisa Rasmuson

Genom att använda sig av sociala medier kan Lotta och hennes personal kommunicera med kunderna och skapa relationer. 

-250 spänn skrev någon, när jag frågade vad de tyckte att ett örhänge skulle kosta. Då blev det priset! Genom våra lives, kan vi kommunicera direkt med våra kunder, och de får känna sig delaktiga. 

Lotta Hasselblad, Olivia Ogebjer Stenström och praktikant Safia Berdieva. Foto: Kaisa Rasmuson

In i butiken kommer människor från flera delar av Sverige för att köpa smycken. Lotta säger att bemötandet därför måste vara samma i verkligheten som på sociala medier. Ifall en kund från Sveriges nordligaste stad åkt till butiken för att köpa ett smycke, ska den bemötas precis som förväntningarna de fått på sociala medier. 

-När jag började jobba kreativt tyckte jag inte att jag var särskilt duktig, men jag har aldrig varit rädd för att prova. Det är även viktigt för ungdomar med diagnoser, eller de med de sämre betygen, att det finns något för alla. Om du älskar pokemonkort, sälj dem!

Besök L8 Hasselblads hemsida för att läsa mer om deras kommande smycken och verk!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *