Lidingö Näringsliv publicerar nu en artikelserie om kollektivtrafiken på Lidingö med anledning av att det blir en hearing i ämnet på onsdag kl 16.00 i stadshuset. Lidingö Nyheter publicerar samma artiklar för att sprida budskapet.
Tvärtrafiken mellan norra och södra ön är helt undermålig och skapar stora problem för näringslivet. Ofta många byten och långa väntetider.
Ett exempel är SATS som bedriver gym i Dalénum och i Gåshaga och är stora arbetsgivare på ön. De har många medarbetare som bor på Lidingö men inte så många från norra ön, då det är ineffektiva tvärförbindelser mellan norra och södra ön.
För att kunna ta sig från Sticklinge eller Rudboda till SATS en tidig morgon är familjens bil en förutsättning, då restiden är helt orimligt lång. Man måste ta buss 205 till Ropsten, dvs åkta till annan kommun, vänta en kvart, för att därefter ta tåget till Dalénum eller Gåshaga och passera totalt mellan 14/20 hållplatser och en restid på 39/55 minuter under förutsättning att både buss och tåg går i tid, vilket man aldrig kan vara säker på. Kvällstid är det ännu längre restider.
Detta gör att många som bor på norra ön hellre jobbar på SATS i stan, då det både går fortare och är en mer tillförlitlig kollektivtrafik eller så tar de bilen vilket tar 10-15 minuter, men inte är så klimatsmart.
En annan situation som SATS brottas med att de har en Vikariepool där många bor i innerstaden och det rör sig ofta om endast några timmars jobb under en dag eller kväll. Det är extremt svårt att locka dessa personer till ön då resan är lång med kollektivtrafik och tar de bil så råkar de ut för trängselskatt både fram och tillbaka och då blir det inte lönsamt att ta dessa jobb.
– Både trängselskatt och ineffektiv tvärtrafik gör det svårt för oss att rekrytera rätt personal, även om många Lidingöbor vill jobba här, säger Camilla Fjaestad, Club Manager på Dalénum.
Exemplet ovan gäller givetvis också för trafik från södra till norr ön och för flertalet av de 2 000 större företagen på ön. Enligt statistik från ett par år sedan finns uppskattningsvis 12 000 arbetstillfällen på ön och varje dag pendlar cirka 5 000 till Lidingö, cirka 16 000 pendlar in till stan samt cirka 6 500 rör sig på ön och de flesta med bil (kan ha sjunkit något då det är mer hemmajobb idag).
På onsdag den 18 december blir det en hearing om kollektivtrafiken. Läs mer här.
Bra 👍. Bussen från Sticklinge är undermålig. Ett tydligt teceken på detta är att det endast är de som måste som tar den. Biltrafiken är tät på vägarna medan bussarna är näst intill tomma under helger.
Jag bor i käppala o min dotter o barnbarn på näset jag åker till Ropsten o byter till 203 för det går fortast för 238 går bara 2 gånger per timme men det tar ca 45-55 min. Och det tar längre tid på kvällar o helger. Tar jag min elcykel då tar det 10 min. men har problem med knäna just nu så har svårt att cykla
Man kan bara betygsätta allmänna kommunikationer på ön med ett enda ord: UNDERMÅLIGTt!!!! Och sedan en tid tillbaka verkar ingen vilja göra någonting åt det annat än bara försämra. Riktigt illa i tider då man vill måna om vår miljö och få oss att åka bil så lite som möjligt. Usch!!!