Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Tyvärr så tror jag att en sida hos styret av oförmåga kommer fram och visar sig. Jag såg samma oförmåga kring det projekt i utbyte av kantsten på kyttingevägen som pågick större delen av 2023. Från start kommunicerades tidsplan på 10 veckor. Det hela tog över 20 veckor mer endast ett körfält öppet under den perioden. Kaotiska bilköer och en aningen dryg kommunikation från ansvarig person i stadshuset där vi som hade frågor ombands sluta gnälla långt efter tidsplanen överskridits. Man kan diskutera kantsten men uppgiften är tämligen en enkel uppgift att kravatälla jämfört med en bro.
Tack Anders för dina synpunkter på nämdens arbete. Samarbete och utförande är ett återkommande problem. Ingen lösning med SL i brofrågan, Gåshagaleden bullerplanket, Islinge Hamnväg, skyltning av vägar?? Kör du 30-40-50 eller 60 ?? Har du kört en stund vet du då??
Problemet är att nämden har egenkontroll .. vore bra om opartisk kunde kontrollera men för det krävs en anmälan.
Tror att SL fördröjer medvetet. Man tjänar både politiskt och ekonomiskt på detta. Allra helst vill man nog att staden ger upp Lidingö-banan.
Politikerna behöver hjälp utifrån. Kanske genom mer debatt/belysning i media eller tunga politiska profiler som kan medla.
Det är en tråkig situation som drabbar arbetslivet, företagen, kulturliv, idrotten, turismen, hälsan för de boende, föreningslivet och en rad andra saker. Skadorna för nedläggande av trafik, usel ersättningstrafik och försening av detta projekt är nog svåra att ens räkna på.
Det är svårt att förstå denna debatt. Om skälet till situationen ( vad det än grundas på) är en säkerhetsfråga som är hänförlig till hur elen installerats är det knappast en fråga som löses genom debatt med aggressiva kommunalråd som uttalar sig i rikspressen, utan då är det en fråga som ska lösas professionellt – ingen är väl betjänt av en trafik som körs igång om säkerhetsaspekten inte är löst. Det finns regelverk för detta.
Det som är av intresse, förutom att trafiken ska komma igång efter åtgärdande och godkännande av de möjligen utestående säkerhetsaspekterna, är hur vårt ledarskikt tillåts förhålla sig i denna situation. Att försöka debattera sig till en trafikstart är nog ganska dumt. Att fatta dåliga beslut om trafikfrågor på Lidingö, på bekostnad av Lidingöborna, är ännu dummare.
Tack Anders för dina synpunkter på nämdens arbete. Samarbete och utförande är ett återkommande problem. Ingen lösning med SL i brofrågan, Gåshagaleden bullerplanket, Islinge Hamnväg, skyltning av vägar?? Kör du 30-40-50 eller 60 ?? Har du kört en stund vet du då??
Problemet är att nämden har egenkontroll .. vore bra om opartisk kunde kontrollera men för det krävs en anmälan.