Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Fjäderholmarna är en del av Lidingö. Därför är det märkligt att man ska behöva åka via Stockholm för att nå en annan del av den egna kommunen.
Om linje 80 trafikerade Fjäderholmarna på förslagsvis helger och under icke-rusningstrafik vardagar påverkas pendlarna minimalt. Konkurrensen gentemot Strömma Kanalbolaget och Fjäderholmslinjen begränsas av att det inte är direkttrafik från Stockholms innerstad och således innebär längre restid. Dessutom kan man komplettera med en tilläggsbiljett (som vid resor med pendeltåg till Arlanda) för av/påstigande på Fjäderholmarna för att ytterligare undvika snedvriden konkurrens.
Det är nog lättare att få till en sådan lösning än att få de kommersiella aktörerna skulle börja trafikera Lidingö som har ett betydligt mindre resandeunderlag.
Fjäderholmarna är Lidingö del av Kungliga Nationalstadsparken som iår firar 25 års jubileum.
Så det vore på tiden att Lidingöborna fick en direktlinje. Helt Ok om den bara går på helgerna.
Anita Lalander
som arbetat ideellt med Ekoparken i över 20 år