Välkommen till Lidingö trafikregionrådet Anton Fendert (MP)

Stad & Politik16 december 2024 kl 09.003

I mitten av november skrev vi ett öppet brev till trafikregionrådet Anton Fendert (MP) med krav på att Lidingöbanan måste börja fungera pålitligt igen. När brevet skrevs hade vi bara tillgång till SL:s statistik till och med augusti i år. Den visade att bara under perioden juni till och med augusti månad 2024 hade närmare 1 000 avgångar ställts in. Under den senaste tolvmånadersperioden hade då närmare 2 500 avgångar ställts in. När vi nu summerar till och med oktober månad 2024 visar det sig att hela 3 327 avgångar har ställts in på Lidingöbanan hittills i år. Det har alltså bara blivit värre.

Som jämförelse kan nämnas att Lidingöbanan har cirka 180 planerade avgångar per dygn. Visserligen berodde en extra topp i september på ett åsknedslag. Men även utan den händelsen, som det tog lång tid för SL att åtgärda, ligger antalet inställda avgångar på Lidingöbanan extremt högt, och har gjort det under flera år. Både pendlare och öns arbetsgivare drabbas hårt av problemen med Lidingöbanan. Vissa arbetsgivare har – enligt Lidingö Näringsliv – till och med svårt att behålla och rekrytera medarbetare för att tåget fungerar så opålitligt.

Vi är glada över att Anton Fendert tackade ja till vår inbjudan till en hearing inför Lidingöborna i Lidingö stadshus nu på onsdag 18 december kl 16.00, så att Lidingöborna får möjlighet att ställa frågor till den person som ansvarar för kollektivtrafiken i regionen och på Lidingö. Problemen på Lidingöbanan har enligt SL:s egen statistik i huvudsak att göra med de spårvagnar som SL köpt in för ett antal år sedan.

Vi vet att Anton Fendert brukar hänvisa till att vagnarna köptes in under en period när Region Stockholm hade en borgerlig ledning. Men vi menar att det är dagens regionledning som måste ta itu med dagens problem. Att skylla på politiker som inte längre har någon påverkan hjälper inte Lidingöbanans tiotusentals dagliga resenärer. Till saken hör också att problemen har ökat flerfalt under de senaste knappa tre åren, vilket diagrammet tydligt visar. För den som reser med kollektivtrafiken spelar det ingen roll om störningarna beror på vagnarna, banan, signalsystemet eller någon annan orsak. De senaste åren har närmare 80 % av störningarna berott på det som SL själva klassar som vagnfel eller anläggningsfel, alltså brister som ligger under SL:s eget ansvar. Vi kan också konstatera att både Nockebybanan och Roslagsbanan, som är likartade förortsbanor, har klart pålitligare trafik än Lidingöbanan.

Vi hoppas att hearingen med Anton Fendert snabbt ska resultera i en handlingsplan från SL:s sida och ett löfte om att trafiken snart ska börja fungera störningsfritt igen.

I sammanhanget vill vi även lyfta de försämringar av busstrafiken på ön som skett under senare år. Busslinjer har lagts ned, turtätheten har försämrats och de goda anslutningarna mellan Lidingöbussarna och Lidingöbanan är ett minne blott. Även här vill vi se en handlingsplan för hur och när dessa brister kan rättas till. Vi är faktiskt närmare 50 000 invånare på ön och länets femte mest tätbefolkade kommun. Lidingöborna är värda en väl fungerande kollektivtrafik!

Varmt välkomna till Gustaf Dalénsalen i Lidingö stadshus onsdag 18 december kl 16.00 och träffa trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och SL:s trafikdirektör Erik Norling.            

Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö
Anders Paulsen (LP), kommunstyrelsens vice ordförande Lidingö

Kommentarer

  1. Bra, om än något ensidigt kopplat till Lidingö banan. Tar vi ex buss 205 så har de dramatiska förseningar.

    Vad gör ni själva i kommunstyrelsen för att förbättra frågan? Ni är ju båda avlönade av oss skattebetalare. Att vi som medborgare ska behöva sköta denna dialog istället för att ni själva gör det känns en smula som ett misslyckande

  2. En annan fråga som borde tas upp i detta sammanhang bör vara hur en betongstation påverkar möjligheten till den s.k. NK-Expressen, alltså ihopkoppling av Lidingöbanan och Spårvagn City? Och när denna ihopkoppling i så fall kommer att ske – om någonsin?

  3. Ingen vidare tid för den arbetande delen av befolkningen. Linje 921 och diverse lobbyorganisationer lär bli överrepresenterade. Min enda fråga är vad SL i närtid (läs vinterhalvåret) gör för att trafiken ska kunna fungera bättre.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *